aktivita pro hrubou mototoriku v prostředí domova

Pověsit a vyvěsit se

celé tělo 

držet se a zvedat

ukázka - držení se a nadzvedávání za prsty 

proč to děláme - informace pro tvou levou hemisféru 

Je pro tebe přirozené nabízet dítěti prsty, aby se jich chytlo. Má to ale háček. Jak to dělat, aby si předčasně nechtělo sedat? Proč to dělat a jak to souvisí s pády a gymnastikou?

miminko leží na zádech

Tvoje vedení:  Dítě máš položené na zádech na měkké podložce. Klečíš nebo sedíš na patách u jeho nohou. 

  • Nabídneš mu zároveň do obou dlaní své ukazováčky.
  • Chytlo se?
  • Pokud ano budeš jakoby cukat prsty (současně) směrem vzhůru. Chceš tím vyvolat u dítěte pevnější stisk. Proto buď opatrná, správně odhaduj svou sílu. Není účelem, aby se pustilo.
  • Pokud ne, podržíš mu svými palci jeho prstíky a budeš lehce popotahovat.

Tvoje vedení:  Není smyslém dítě vytáhnout do sedu. Tímto cvičením si upevňuje celé tělo a získává smysl pro jeho váhu. 

  •  Konečky prstů zbělí a to je signál, že dítě se zapojilo do hry.
  • Tvoje lehké pérování, popotahovaní dítěte nahoru, končí cca 5 cm nad měkkou podložkou. 
  • Buď kreativní a upevňuj chuť dítěte se držet. Prsty popotahuj střídavě a střídej je (ať se chytí palce, malíčku...)
  • Držení prstů trénuj každý den.

1. lekce - držení a nadzvedávání se za tyčku, lano

proč to děláme - informace pro tvou levou hemisféru 

Je pro tebe přirozené nabízet dítěti prsty, aby se jich chytlo. Má to ale háček. Jak to dělat, aby si předčasně nechtělo sedat? Proč to dělat a jak to souvisí s pády a gymnastikou?

miminko leží na zádech

Tvoje vedení:  Dítě máš položené na zádech na měkké podložce. Klečíš nebo sedíš na patách u jeho nohou. 

  • Nabídneš mu zároveň do obou dlaní tyčku.
  • Pokud se držet nechce, tak i na tyčce lehce přidrž jeho dlaně, prstíky. 
  • Tah tyčkou a držení se tyčky je pro dítě úplně jiný prožitek než byly tvé prsty.
  • Je i pro tebe náročnější odhadovat sílu a tím i vzdálenost od podložky. 

Tvoje vedení: Je to hra, tak dbej na to, aby jsi moc netlačila. raději najdi něco jiného, čeho by se rádo chytlo.

  •  Konečky prstů zbělí i na tyčce, a to je signál, že dítě se zapojilo do hry.
  • Tvoje lehké pérování, popotahovaní dítěte nahoru, končí cca 5 cm nad měkkou podložkou. 
  • Držení tyčky trénuj každý den.

Tvoje vedení:  podle toho, jakou tyčku nabízíš (síla, povrh, materiál) můžeš vymýšlet varianty. Oba se tímto cvičením učíte i spolupracovat, správně odhadovat a důvěřovat si.

2. lekce - držení a nadzvedávání se pravou a levou rukou zvlášť

proč to děláme - informace pro tvou levou hemisféru 

Je pro tebe přirozené nabízet dítěti prsty, aby se jich chytlo. Má to ale háček. Jak to dělat, aby si předčasně nechtělo sedat? Proč to dělat a jak to souvisí s pády a gymnastikou?

miminko leží na zádech

Tvoje vedení:  Dítě máš položené na zádech na měkké podložce. Klečíš nebo sedíš na patách u jeho nohou. 

  • Nabídneš mu zároveň do obou dlaní kroužky, tyčky, silnější šňůrky stočené do kroužků. 
  • Tah kruhy a tím, že se drží obouma rukama jiné pomůcky je velká změna.  
  • I zde je pro tebe náročné odhadovat sílu a tím i vzdálenost, do jaké výšky ještě dítěti pomoc se nadzvednout od podložky. 

Tvoje vedení: Nespěchej a nebuď netrpelivá. Schopnost držet dvě věci zároveň, tak to chce čas.

  •  Dítě by vaše společná hra měla bavit, proto se neboj umožnit mu různé materiály a jejich sílu a povrch.
  • Tvoje lehké pérování, popotahovaní dítěte nahoru, končí cca 5 cm nad měkkou podložkou. 
  • Držení tyčky trénuj každý den.

Tvoje vedení:  podle toho, jakou tyčku nabízíš (síla, povrh, materiál) můžeš vymýšlet varianty. Oba se tímto cvičením učíte i spolupracovat, správně odhadovat a důvěřovat si.