ukázka lekce  

Hrajeme si Mones

0. skupina 

4 - 6 měsíců

pohybové aktivity

ruce - míček 

proč to děláme - informace pro tvou levou hemisféru 

Spolupráce mezi vámi dvěmi není samozřejmost. Je třeba ji pěstovat, u dítěte otvírat její potenciál a upevňovat ho.

Tuto dovednost (vezmi si, drž, pusť) oceníš naprosto všude v běžném provozu s dítětem. Všímej si, kdy se to hodí a trénuj pusť na svých vlasech, drž u čehokoliv, co mu dáváš do ruky.

Budeš potřebovat

Dva druhy míčků - jeden by měl být dítěti akorát do dlaně, ruky a jeden by měl být trošku větší. My nakupujeme v Pet shopu, kočičí balónky s rolničkou uvnitř. Jsou z materiálu nevhodného na běžné hraní dítěte, ale pro naši práci jsou ideální. Dítě nenecháme míček dávat do pusy.

Jak začít 

  • Dítě máš na klíně  (v podporovaném sedu sedí zády nebo bokem k tobě). Můžeš ho mít i v jeho sedátku.
  • Nejdříve mu nabízíš balónek z ruky. Cílem je, aby si ho od tebe vzal na jednoduchý pokyn.
  • Dáš mu dostatečný čas na uchopení balónku. Nech ho přemýšlet - pokyn, činnost, pohyb v něm zapouští kořeny.
  • Po chvíli nabídku zopakuj a pokud si s balónkem neví rady, můžeš mu ho do ruky vložit a podržet.
  • Použij např. slovo "drž" nebo jiné krátké, výstižné slovo, na které jste doma zvyklí.
  •  Slovo "pusť"

Tvoje vedení (dokud bude třeba): zpočátku a poté podle potřeby pomáhej dítěti balónek držet (svoji ruku dej na ruku dítěte, dotýkáš se jeho ruky, balónku se dotýká pouze dítě).

  • Až natrénujete držení balónku, budeš po něm balónek chtít vrátit. Použij slovo "pusť" nebo jiné krátké, výstižné slovo, na které jste doma zvyklí. Později oceníš, jak úžasné slovo "pusť" může být.
  • Pracujte v tichosti.

Tvoje vedení - dokud bude třeba: zpočátku a poté podle potřeby pomáhej dítěti balónek pustit - otvíráš mu pomalu ruku, díváš se mu do očí. Balónek uvolňuje s tvou dopomocí, učí se to, nebereš mu ho násilím je třeba čas, aby to přijal. 

celé tělo - hlavou dolů

proč to děláme - informace pro tvou levou hemisféru 

Všechna cvičení, v nichž se naše tělo dostane "hlavou dolů", podporují uvolnění celého těla, vnitřních orgánů, svalů i vazů, a zklidnění mysli - dětí i rodičů 🙂

Položení miminka hlavou dolů na nohy rodiče

  • Sedněte si pohodlně na nižší židličku.
  • Miminko si položte na klín hlavou na vaše kolena, nožičkama směrem k sobě, zádíčka podpírejte rukama, vaše dlaně dosahují až na temeno dítěte.
  • Navažte s děťátkem oční kontakt a pomalu, beze slov natahujete svoje nohy v kolenou - miminko na nich leží jako jako na šikmé ploše v lehkém sklonu hlavou dolů.
  • V konečné poloze miminko chvíli necháme "rozkoukat", pak se pomalu ve stejném sledu vracíme do výchozí polohy.
    Celou dobu udržujte oční kontakt - napojte se na své dítě a jeho potřeby, citlivě reagujte na případné projevy nevole. V takovém případě pohyb zastavte v dané pozici, počkejte na zklidnění, pak pokračujte. Pokud zklidnění nenastane, pomalu, beze slov se vracejte zpět do výchozí pozice.

Aktivita pro rodiče - tak trochu jiná stojka o zeď

  • Umíte stojku? Pak více slov není potřeba - vzhůru hlavou dolů 🙂
  • Neumíte stojku a bojíte se? Zkuste to jinak, než se obvykle učí: Stoupněte si zády ke zdi, položte ruce na zem, zvedněte jednu nohu a opřete ji o zeď jen tak vysoko, jak je vám to příjemné, přidejte i druhou nohu; můžete zůstat třeba jen v pozici, jako byste dělali trakař.
  • Nohy posunujete "krok za krokem" po zdi tak vysoko, jak je vám příjemné; ruce posuňte po zemi blíž ke zdi, abyste nohama pohodlně dosáhli do potřebné výšky. Pokud jste si na začátku dali ruce příliš daleko a je pro vás náročné se ke zdi přisunout s  rukama na zemi, vraťte se zpět do stoje a začněte znovu s rukama blíže ke zdi.
  • V cílové pozici se opíráte nárty o zeď, očima se díváte mezi své ruce, máte propnuté nohy, zpevněné hýždě. Vydržte v pozici několik vteřin, čas postupně prodlužujte až na půl minuty či déle 🙂

videa

Instrukce pro všechna videa

Na tento týden máš připraveno 5 pidi videí.

Jedno si vyber a pečlivě si přečti instrukce. Ideálně, když se na něj nejprve sama podíváš.

Videa by jsi měla zařazovat s vědomím, že bude pracovat mozek tvého dítěte. Bude potřebovat na konci pít. 

Pozor na dotykové obrazovky :-).

Po každém videu zařaď pohyb.

  • Miminko máš opřené zády o sebe.
  • Sedíte blízko před monitorem.

vyber  si  VIDEO:

Najdi 

  • U prvních videí můžeš opakovat to, co říká lektorka.
  • Ukazuješ pomalu prstem. Potřebuješ se vyladit na rychlost otáčení.
  • Pokud se díváte společně na první videa, není třeba, aby jsi ruku dítěte vedla.
  • Povedeš ruku dítěti v okamžiku, kdy už budeš pozorovat (cca ve 3.-4 týdnu), že si dítě na obrázky a tvé ukazování zvyklo.
  • Není třeba ruku držet silou, mělo by to na dítě působit spíše tak, že ono může také. Uděláš to tak, že svou rukou budeš ukazovat objekt pod tou jeho. Tím mu jeho ruku budeš nadzvedávat :-).
  • Dovednost ukazovat děti fascinuje, ale samozřejmně přijde až po určité době. Je potřeba být trpělivá a nenutit.

velká/malá

Sady VELKÁ / MALÁ slouží pro rozlišení velikosti i vzdálenosti, některé i barev. Díky vzdálenosti objekt působí, že je malý. V reálněm životě dítě na skutečnost, že jde o stejný objekt snadno přijde.

Některé děti milují ukazování, tak i zde mohou chtít ukazovat. 

Nenuť ho, je to spontánní proces. Každé dítě začně někdy jindy a jsou i takové děti, které přišly s opakováním zvuků až před třetím rokem, kdy u nás končily.

  • Napodobuj zvuky, které dělá lektorka.
  • Po tobě se dítě začne opičit a napodobovat je také.
  • Doporučujeme, aby jsi měla namalovanou pusu. Jak budeš zvuky opakovat, dítě se bude po tobě otáčet. Sleduje mimiku tvých rtů.
  • U miminek je důležité volit i "decibely". Některé jsou citivější, ale díky videjím získají zkušenost.

Počítáme

V těchto dvou sadách se děti setkávají s o objekty a čísly a sčítáním do tří.

Pro děti je to především o vizuální paměti, kdy něco k něčemu patří, nebo kdy něco přibývá.

Na tobě je, aby jsi podle pokynů lektorky vždy při opakování sady, opakovala s ní.

Opět je výhodou tvá nalíčená pusa. Dítě velice rádo sleduje, tvou mimiku. Malovat se začni, když se dítě tak začne projevovat.

  • Společně s dítětem se díváme jak se rodí objekt (z čeho se skládá), počítáme, rozlišujeme velikost a hledáme (opět můžete ukazovat).
  • na objekty na kartách ukazujte pomalu, v tempu lektorky.

skládání

V těchto dvou sadách se spojují naučené dovednosti tří typů sad - najdi, Valká/malá a počítání.

Jde o upevnění a propojení dovedností.

  • Společně s dítětem se díváme jak se rodí objekt (z čeho se skládá), počítáme, rozlišujeme velikost a hledáme (opět můžete ukazovat)

Tvar + barvy

Sady s obrázky, jak vzniká z dílků určitý tvar a následně barvy je posledním videem v této skupině.

Často má dítě jednu barvu, na kterou reaguje více. Mohla by jsi na ní díky kartám přijít. Následně doporučujeme ji pojmenovávat v prostoru. Tzn. pokud je někde na oblečení, hračce, v domácnosti stačí jen pojmenovat. Pro začátek stačí jedna vybraná barva. Ta, na kterou dítě nejvíce reaguje, po které se otočí, natáhne ruce.

Stejně tak můžeš hledat, ukazovat tvar a pojmenovávat ho.

Dítě si tuto hru na barvy rychle zamiluje.

  • V ukázce první sady, při opakování, doprovoďte lektorku a opakujte po ní.
  • U barev nejprve lektorka barvy pojmenuje, následně zopakujete společně s ní a potom ukazujete, reagujete prstem a vyslovíte nahlas barvu, na kterou se lektorka ptá.