1. týden - Hrajeme si Mones doma

1. skupina

Vše k videu

Jak ukazovat obrázky na kartách "Najdi ...", v tomto týdnu.

  • Rodič ukazuje pomalu prstem. 
  • Zároveň vede dítěti prst, ruku.
  • Není třeba silou, mělo by to na dítě působit spíše, že ono může také.
  • Dítě může mít společně s rodičem tyčku, kterou rodič drží v ruce dítěte.

Videa jsou určena pouze pro vás. Jsou majetkem studia Mones. Prosíme, nešiřte dál.

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Práce s míčem - ruce

Budete potřebovat:

různé druhy míčků - hladké, pichlavé, měkké, tvrdé, menší, větší.

Dovednosti z přechozí skupiny:

Dítě umí uchopit balonek různé velikosti do pravé i levé ruky.

Jak na to:

  • Dítě leží na břiše na zemi naproti vám.
  • Posílejte balonky směrem k rukám.
  • Nechte mu dostatečný čas na uchopení/chycení balonku.
  • Použijte slovo "chyť" , "drž" nebo jiné krátké, výstižné slovo, na které jste doma zvyklí.
  • Dítě chytá balonek samo. Pokud ho nechytí, sleduje jeho pohyb kolem sebe. Nechte balonek dokutálet, pomalu seberte a pošlete znovu.
  • Opakujte dokud dítě o balonek jeví zájem.
  • Když dítě balonek chytí, vyzvěte jej k jeho vrácení. Použijte slovo "pusť" nebo jiné krátké, výstižné slovo, na které jste doma zvyklí.

Vaše vedení - dokud bude třeba, pomáhejte dítěti balonek pustit (Jednou rukou uchopte balonek a nechte dítěti čas. Pokud dítě balonek nepouští, dále držte a čekejte, až pustí. Pokud pustit neumí, začněte rozevírat jeho prsty od sebe, dokud balonek nepustí).

  • Trénujte nejprve jednu ruku. Po osvojení dovedností směřujte balonek do druhé ruky dítěte.
  • Pracujte v tichosti.

Varianty:

  • Použijte balonky různé velikosti a s různým povrchem.
  • Po osvojení dovednosti střídejte ruce dítěte.
  • Při hození balonku pojmenujte jeho barvu - jedním slovem.

Procvičování jemné motoriky

Montessori pomůcky si můžete zkusit vyrobit - např. krabička pro vkládání knoflíků, korálků, tubus s ping-pongovými míčky, tyčka pro navlékání dřevěných záclonových kroužků apod.
  • S pomůckou, kterou máte doma (např. krabička pro vkládání knoflíků, korálků, pingpongových míčků), pracujte nahoře nebo dole - dítě zvedá, natahuje svou ruku nahoru, dolů, dítě leží nebo je v podporovaném sedu
  • Střídejte dítěti ruce (pravá - levá)
  • Procvičujete natahování, protahování, pracujte i směrem za hlavu (do středu), dítě leží nebo je v podporovaném sedu

 

Třídění barevných knoflíků

  • Nejmenší děti mohou do jedné mističky dávat knoflík -> pokyn “pusť”.
  • Z největší mističky vybíráte jeden barevný knoflíček za druhým a dáváte je do mističky se stejnou barvou - pomalu.
  • Dítě sleduje váš pohyb, jak s pomůckou pracujete, doporučujeme omezit slovní projev.
  • Nabídnete mu knoflík a vedete jeho ruku, kam dát -  sami ještě nerozliší, vyberte 1 - 2 oblíbené kontrastní barvy.
  • Pokud bude knoflík, kulička cinkat, o to větší úspěch bude aktivita mít.
  • Náročnost pomůcky upravujeme odebráním barev, mističek a knoflíků.

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Práce s houbičkou

  • Na tácku je jedna mistička s vodou + jedna prázdná mistička + houbička uzpůsobená velikosti ruky dítěte.
  • Cílem je dostat tekutinu z jedné mističky do druhé.
  • Rodič předvede, jak se s houbičkou pracuje:
    • dá ji do mističky s vodou,
    • zmáčkne
    • houbička nasaje tekutinu
    • vyndá ji a nad druhou mističkou zmáčkne (mlčí - pouze velmi jednoduše pojmenovává úkony)
  • Dítě zaujmete i tím, pokud vodu obarvíte potravinářským barvivem.
  • S miminkem zkuste nejdříve mačkání houbičky ve vaně - inspirace pro vymačkávání vody do nádoby 🙂

Téma pro  maminky

Nabízíme dvě aktivity, jak se zaměstnat v tomto čase.
Povedou vás ke zlepšení komunikace s dítětem. Jak vaše dítě poroste, obě zkušenosti se vám určitě budou hodit čím dál tím více.
 
Pozorujte svou potřebu s dítětem mluvit x nemluvit 
  • Mluvíte, jen když je to opravdu nutné? 
  • Zahlcujete dítěte slovy, když se potřebuje soustředit na nějakou činnost? 
  • Vysvětlujete 100x totéž? 
  • Co se u dítěte změní, když se uhlídáte a v mluvení zvolníte?
Mluvit jen ve chvíli, kdy máte oční kontakt s dítětem.
  • Kolik vám dá práce si uvědomit, jestli se na vás dítě dívá, když mu něco říkáte?
  • Umíte se zastavit a počkat na jeho pohled?
  • Vnímáte jeho ochotu se na vás podívat ve chvíli, kdy o něco “jde”?
Jak je komunikace s dítětem i beze slov úžasná, si můžete přečíst v článku
 
 
Z našich zkušeností je vždy méně více 🙂