Pomůcky pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

1. týden 

Práce s houbičkou

  • Na tácku je jedna mistička s vodou + jedna prázdná mistička + houbička uzpůsobená velikosti ruky dítěte.
  • Cílem je dostat tekutinu z jedné mističky do druhé.
  • Rodič předvede, jak se s houbičkou pracuje:
    • dá ji do mističky s vodou,
    • zmáčkne
    • houbička nasaje tekutinu
    • vyndá ji a nad druhou mističkou zmáčkne (mlčí - pouze velmi jednoduše pojmenovává úkony)
  • Dítě zaujmete i tím, pokud vodu obarvíte potravinářským barvivem.
  • S miminkem zkuste nejdříve mačkání houbičky ve vaně - inspirace pro vymačkávání vody do nádoby :-)

2. týden 

Vymačkávání citrusů

  • Na tácek připravíme talířek s rozpůleným citrusem, odšťavňovač, skleničku.
  • Rodič velice pomalu předvádí proces odšťavňování a přelévání do skleničky (šetřete slovy, ať si to dítě může prožít a soustředit se na danou činnost).
  • Dítě se jen dívá
  • Můžete vymačkanou šťávu v malé skleněné skleničce dítěti nabídnout k ochutnání.

3. týden 

Kužel a barevné  kroužky

  • Dítěti nejprve sami předvedeme, jakým způsobem kroužek vyvlékneme, poté jakým způsobem kroužek zpět navlékneme.
  • Množství a velikost kroužků uzpůsobíme schopnostem dítěte.
  • Dítěti kroužky nabízíme střídavě na levou a pravou ruku.
  • Tyč na navlékaní kroužků můžeme držet v různých směrech i výškách.
  • Můžete pojmenovávat barvy.
  • Tato činnost předchází i dovednosti navlékání.

4. týden 

Kužel a barevné  kroužky

  • Dítěti nejprve sami předvedeme, jakým způsobem kroužek vyvlékneme, poté jakým způsobem kroužek zpět navlékneme.
  • Množství a velikost kroužků uzpůsobíme schopnostem dítěte.
  • Dítěti kroužky nabízíme střídavě na levou a pravou ruku.
  • Tyč na navlékaní kroužků můžeme držet v různých směrech i výškách.
  • Můžete pojmenovávat barvy.
  • Tato činnost předchází i dovednosti navlékání.

5. týden 

Rozepínání, zapínání - suchý zip

  • Dítěti předvedeme pomalu jakým způsobem zipy rozepnout.
  • Beze slov!
  • Následně pracujeme společně s dítětem, vedeme mu ruce.
  • Práci můžeme rozdělit na dílčí úkony - dítě se zapojuje dle svých schopností.
  • Pokud bude chtít strkat do pusy, tak obraťte svou pozornost k pleně a začněte trénovat s dítětem na ní.
  • Zapínání přichází na řadu běžně až po získání dovednost rozepnout.

6. týden 

Přesypávání

Připravíme si tác, hrneček, misku a něco k přesypávání (např. čočka, fazole, cerálie apod.).

Dítě se učí něco držet, směrovat, ohýbat zápěstí.

  • Pokud dítě ještě hrneček nikdy nedrželo, věnujeme pozornost nejprve tomu. S následujícím postupem pracujeme až po zvládnutí této dovednost.
  • Do hrnečku připravte malé množství suroviny k přesypání (pokud bude vydávat zvuky, tím lépe).
  • Nejprve dítěti pečlivě, pomalu, beze slov, ukážeme.
  • Nabídneme hrneček, držíme společně.
  • Vedeme mu ruku a přesypáváme společně z hrnečku do misky.
  • Pro dítě může být obtížné ohýbat zápěstí.
  • Může chtít zkoumat, co jsme sypali. 
  • Opakujte 3x každou rukou.

7. týden 

Čištění kartáčkem

Připravte si kartáček, který se bude dítěti dobře držet - bez rukojeti (viz obrázek) a zeleninu na omývání (bramboru, mrkev,...).

Dítě se učí pracovat s nástrojem.

  • Pracujte na zemi nebo u stolu, dítě vám sedí na klíně.
  • Pečlivě, pomalu a beze slov ukažte práci kartáčkem.
  • Zjistěte, zda má dítě zájem o to, co děláte.
  • Pokud ano, nabízejte dítěti k uchopení kartáček.
  • Potom dítěti veďte ruku - dítě máte na klíně, jednou rukou držte zeleninu, druhou rukou veďte ruku dítěte s kartáčkem.

8. týden 

Loupání banánu

Připravte si banán na loupání - nakrájejte ho na 4 - 6 dílů i se slupkou. Slupku na jedné straně podélně nařízněte pro snadné loupání. Připravte si misku, talířek a vidličku.

  • Na talířek si dejte připravené kousky banánu s naříznutou slupkou - začněte se 3 kousky.
  • Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte oloupání banánu - v jedné ruce držíte kousek banánu, palcem chytíte slupku v místě naříznutí a loupejte dokola.
  • Dítě si vezměte na klín, zády k sobě.
  • Podejte mu do ruky banán.
  • Dítě loupe banán - veďte mu ruce (jednou rukou banán drží, druhou loupe).
  • Oloupaný banán může sníst.

9. týden 

Drcení piškotů

Na tác si připravte dřevěný hmoždíř s tloukem, piškoty na talířku (2-3) a misku.

  • Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
    • vložení piškotů do hmoždíře,
    • uchopení tlouku,
    • drcení.
    • přesypání nadrcených piškotů do misky.
  • S dítětem můžete trénovat:
    • uchopit piškot a přemístit ho do hmoždíře,
    • uchopit tlouk a rozdrtit piškot.
  • Rozdrcený piškot může být součástí svačiny.
  • Rozmačkávejte i jiné vhodné "ňamky".

10. týden 

Kolíčky

Práce s kolíčkem

Připravte si misku s několika různými kolíčky, které lze snadno držet a snadno zmáčknout.

  • Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
    • uchopení kolíčku,
    • jeho zmáčknutí (můžete několikrát zopakovat).
  • Nabídněte dítěti kolíček k uchopení.
  • Pomozte dítěti kolíček uchopit.
  • Pomozte dítěti kolíček držet (držte ruku dítěte, kolíček drží pouze dítě).
  • Nechte mu dostatečný čas na nácvik úchopu/pokus o úchop.

Úkol pro maminky:

  • Vyzkoušejte si práci s kolíčkem rukou, kterou běžně nepoužíváte :-)

11. týden 

Lovení předmětů z vody

Lovení předmětů z vody 

  • Pracujte na zemi nebo u stolu.
  • Vezměte si dítě na klín zády k sobě.
  • Připravte si větší misku, lavorek s vodou a do ní předměty, které plavou (stačí 3-4) - špunty, filcové kuličky, apod. Dále druhou, menší, prázdnou misku na vylovené předměty. Na úklid nacákané vody si připravte hadřík.
  • Poté dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
    • vyndání plavající zátky apod. z vody 
    • okapání přebytečné vody 
    • vložení do misky
  • Veďte jeho ruku k předmětu ve vodě.
  • Společně vyndejte a dejte do misky.
  • Pokud dítě zvládá i samo, dejte mu šanci.
  • U sebe i u dítěte sledujte čistou práci.
  • Vodu, která je okolo, otřete připraveným hadříkem.
  • Vylovte společně všechny předměty, které jste do vody dali.