Montessori zastavení

 o nás a dětech do tří let

5x ve středu od 27. září do 25.října od 13:30 do 15:30

rezervujte zde

Zastavení

Proč to, co paní Montessori objevila před více jak sto lety, je platné i dnes?

Jak aplikovat montessori způsoby na dnešní děti, rodinu?

Na 5 setkáních budeme poznávat a otvírat své talenty pro život s dětmi.

  • 1

    Volnost X hranice X zodpovědnost

    Na prvním setkání budeme zjišťovat co si představujeme pod pojmem volnost, kde a kdy potřebujeme dávat i mít hranice. Za co je a může být zodpovědné dítě a kde je jeho "místo".
  • 2

    Připravené prostředí

    Na druhém setkání se podíváme k vám domů. Jak má vypadat dětský pokojík a od kdy ho dítě potřebuje. Jaká je vhodná postýlka, židlička, stůl? Kam všude dítě může a jak ho připravovat na samostatnost. Otevřeme i otázku hraček a "montessori" pomůcek. 
  • 3

    Komunikace

    Nenene, vysvětlování, otázky ....  vícejazyčné rodiny - jak muvíme s dítětem a jak se potřebuje dítě vyjadřovat. Základní dovednosti komunikace a jak podpořit její harmonický vývoj.
  • 4

    Trest X pochvala X odměna

    Hodnocení a potřeba ocenit náš nebo něčí výsledek. Jak ovlivňuje naše chválení, kritika dítě? Jak docílíme spokojenosti dítěte s jeho výsledkem? 
  • 5

    Sourozenci X spolupráce X konstelace

    Děti se rodí s dovedností pro spolupráci, jak ale rozvíjet tuto potenci v dnešní době? Jak se podívat s nadhledem na vztahy našich dětí. Možnou odpověď vám dá i předpoklad pro charakter dětí podle pořadí narození.

Ohlédnutí za Montessori setkáními

1. VOLNOST  X  HRANICE  X ZODPOVĚDNOST

Praktická, základní informace pro tebe

  • zbytečně nezatěžovat dítě rozhodováním o něčem, o čem by měl správně rozhodnout rodič (uvědomila jsem si, že někdy, zvlášť když sama váhám, nechávám syna, aby danou věc rozhodl, což pro něj asi není dobré )
  • dítě je do 2 let naší součástí, dívat se na to s nadhledem bez časovosti

Co používáš 

  • pokud syn něco požaduje a já chci něco jiného, nevydávám ultimátní zákazy (já jsem řekla, tak to tak bude), ale vždy se dohodneme na kompromisu a pěkně nám to takhle  funguje už od malička
  • rozhodování mezi dvěmi alternativami také používáme už od malička
  • oční kontakt, snažím se být klidná a jistá

Co dál 

  • víc si dávat pozor na to, o čem nechávám syna rozhodovat a zbytečně ho tak nezatěžovat (uvědomila jsem si, čeho se to týká a dám si na to víc pozor)
  • oběma by nám prospělo, kdybych si já byla více jistá sama sebou, s tím si nevím tak úplně rady, ale stále hledám cestičky 🙂
  • nezapomínat na to, co používám 🙂
  • nepopírat sebe, svou osobnost

2. PŘIPRAVENÉ PROSTŘEDÍ

Praktická, základní informace pro tebe 

  • prostředí má být takové, aby se dítě mohlo samo obsloužit, to platí s oblečením, tak třeba s jídelní židlí
  • čím méně věcí, tím méně toho budu uklízet 🙂
  • každý by měl mít doma svoje místečko
  • dětský pokoj ve 2 letech není MUST HAVE

Co jsi změnila

  • přehodila jsem šuplíky u skříňky se synovým oblečením, aby na to běžně používané dosáhnul a mohl ho sám vytáhnout
  • redukce věcí, které jsem si schovávala pro případné druhé dítě (vyhodnotila jsem , že toho tolik potřebovat nebudeme)
  • koupila jsem synovi jídelní židli, na kterou může sám vylézt a sám z ní zase slézt
  • párkrát  chtěla vyhnat Fráňu ze společných prostor - to ji neustoupíme, vysvětlili jsme ji, že obývák je náš a jestli chce, může odejít ona, tak šla 🙂
  • zlikvidovala krabici s hračkami, vše je v šuplících nebo poličkách - Elenka si teď ale vůbec nehraje :))))
  • respektuji její prostor, několikrát mě vyhnala z jejího pokoje, tak jsem šla

Co dál 

  • redukujeme výrazně můj a manželův šatník+ další věci, abych synovi mohla udělat ještě nízko štangli s ramínky  a aby vzniklo i místo pro mně
  • chci na ty šuplíky nalepit fotky hraček, věcí, které tam jsou
  • Mám v plánu vždy zaklepat, až bude starší a já půjdu do jejího pokoje

3. KOMUNIKACE

Praktická, základní informace pro tebe

  • pro dítě je důležité slyšet pěknou češtinu, jakýkoliv cizí jazyk je super od rodilého mluvčího (není podstatné, jestli ho dítě v budoucnu užije, ale hodně mu to dá)
  • jaký je rozdíl mezi vysvětlováním a vyprávěním

Slovo, způsob, na který si dáváš větší pozor

  • snažím se doma mluvit spisovněji, i když mi to zatím z pusy tak dobře neleze, dělám pokroky. Pomáhá mi k tomu i večerní četba Kocoura Mikeše, kde je krásná čeština 🙂
  • minimálně obden si se synem přečteme krátkou knížku v angličtině
  • pokud chci synovi sdělit nějakou informaci, snažím se nepoučovat, ale vyprávím mu to na nějakém příběhu, který se mi stal a syn to mnohem lépe vezme

Co dál

  • ráda bych se více vyhýbala slovu NE
  • chci se vrátit ke studiu mojí milované portugalštiny s rodilákem, doteď jsem váhala, jestli do toho syna zatahovat (že mu to nejspíš k ničemu nebude), ale teď jsem změnila názor, takže do toho půjde se mnou 🙂

4. TREST x POCHVALA x  ODMĚNA

Praktická, základní informace pro tebe

  • pro mě asi nejdůležitější téma, zjistila jsem, že se při konfliktech často chovám jako malé dítě a naopak očekávám od syna, že se bude chovat jako dospělý. Navíc mám sklony  kopírovat při konfliktech chování svojí matky, která praktikovala tichou domácnost a nikdy nepřiznala svou chybu.

"Po našem setkání s tímhle tématem jsme měli se synem konflikt, který jsem vyřešila ukázkově špatně a informace, které do té doby kolem mě jen kroužily, najednou zapadly na svá místa 🙂 Od té chvíle si to mnohem lépe uvědomuji a daří se mi zachovat klid a nadhled (pravda ne zatím úplně vždy, ale - když mi to minule trochu ulítlo, řekla jsem potom synovi, že mě to mrzí, že jsem na něj vyletěla a že se omlouvám... a on se na mě podíval a povídá: já se taky omlouvám. A objali jsme se a bylo zas dobře. Já měla slzy na krajíčku 🙂 Takové usmíření jsem já se svou mámou nikdy nezažila."

  • Co se týče chválení, já jsem na to z dětství dost naučená a můj syn to nesnáší, vždy, když ze mě vyjede pochvala, totálně mu to zkazí radost, takže mě v tomhle usměrňuje on sám prakticky od začátku.
  • chvála může zastavit, pojmenovávat věci správně

Změnila jsi něco? 

  • to jsem asi popsala výše
  • snažím se nechválit, ale vyjádřit své pocity (slovíčko “bájo” mi ale zůstalo, asi ho miluju :))

 Co dál

  • budu na výše zmíněných věcech stále pracovat a zdokonalovat se 🙂
  • odbourat hodnocení, které ze mě taky občas vylítne
  • pokusit se nehodnotit, nevyčítat a nevylévat si zlost
  • zařadit oslavy místo odměn (žádné odměny u nás stejně nevedeme, ale v pozdějším věku mi to přijde moc fajn rituál)

5. SOUROZENCI x SPOLUPRÁCE x KONSTELACE

Praktická, základní informace pro tebe

  • informace o pořadí narození mi najednou vnesly víc jasno do vztahu s mým mužem  a našich konfliktů ohledně rozhodování (některé jeho chování nyní vidím v těchto souvislostech a víc to beru tak, že on to tak prostě má)
  • tohle téma jsem chápala tak, že to nelze až tak moc zobecňovat, že je to vždy souhra mnoha faktorů a vztahů, které jsme neměly čas si objasňovat

Jak to máš ty a tvé dítě se spoluprací teď

  • syn je zatím bez sourozence, uvědomuji si z naší strany očekávání, která na syna jako prvorozeného máme a že vůči němu, ač nechceme, vyvíjíme určitý tlak, který by mu mohl způsobovat překážky v seberealizaci
  • bohužel u mě občas převládne touha syna někam popostrčit, vnutit mu svoje tempo a nerespektovat to jeho

Co dál

  • ráda bych na některé věci víc kašlala a chci pokroky nechávat na synovi a jeho tempu

Lektorka Monika Němcová

"V roce 2003 vstoupil do mého života syn Vavřinec. 42 let před jeho narozením jsem prožila život plný cestování, poznávání a hledání sama sebe.