1. lEkCE- HRAjeMe Si MOneS dOMa

SkuPInA 2 - baTolATa

Vše k videu

Jak ukazovat obrázky na kartách "Najdi ...", v tomto týdnu.

  • Rodič ukazuje pomalu prstem. 
  • Zároveň vede dítěti prst, ruku.
  • Není třeba silou, mělo by to na dítě působit spíše, že ono může také.
  • Dítě může mít společně s rodičem tyčku, kterou rodič drží v ruce dítěte.

Videa jsou určena pouze pro vás. Jsou majetkem studia Mones. Prosíme, nešiřte dál.

Aktivita pro jemnou motoriku v prostředí domova

Práce s míčem - ruce

Budete potřebovat:

  • různé druhy míčků - hladké, pichlavé, měkké, tvrdé, menší, větší
  • barevné košíky na uložení a vhazování balonků, ve studiu používáme skládací z IKEA ve 3 barvách
  • plastový kužel s otvorem
  • barevné plastové kroužky

Jak na to - základní varianta:

  • Připravte si různé balonky do košíku a košík, kam bude dítě balonky vracet.
  • Dítě sedí na zemi, naproti vám.
  • Pošlete balonek směrem k dítěti - na střed, na pravou nebo na levou ruku. Použijte slovo "chyť" nebo jiné krátké, výstižné slovo, na které jste doma zvyklí. 
  • Pokud dítě balonek nechytí, společně pozorujte jeho pohyb a nechte dítě balonek zvednout a přinést.
  • Nabídněte dítěti košík k vrácení balonku, doprovoďte slovem "hop".

Vaše vedení - pokud dítě balonek nepouští, chyťte balonek spolu s dítětem, dítěte se nedotýkejte. Se slovy "pusť" mu nechte čas na uvolnění sevření. Pokud stále drží, uvolněte mu míček z prstů a vhoďte do košíku.

  • Házejte střídavě do pravé a levé ruky.
  • Opakujte s různými druhy balonků.
  • Pracujte v tichosti.
  • Pokračujte dokud dítě nezačne ztrácet zájem.

další varinaty, zvýšení obtížnosti:

Barvy

  • Připravte si balonky různých základních barev.
  • Při házení doprovázejte slovy "modrý balonek", "červený balonek", atp.
  • Pokud máte barevné košíky, dítě vrací balonek do košíku shodné barvy.
  • Nejprve nabízejte k vracení jeden, správný košík. Posléze nabízejte košíky 2, dítě vybírá správný, do kterého vhodí míček.
  • Pokud neví, ukažte mu, který je správný.
  • Pokud vhodí do košíku jiné barvy, vyzvěte jej k opravě - vyndání balonku a vhození do správného košíku. 
  • Dítě motivuje úspěch, provádějte činnost tak, aby se dítěti dařilo. Včas ukazujte správný košík popřípadě se vraťte k nabízení pouze jednoho košíku.

Dva balonky

  • Pošlete dítěti jeden a poté druhý balonek. Dítě drží v každé ruce jeden balonek.
  • Vrací do košíku postupně nebo najednou. Při nácviku vracení najednou veďte zpočátku dítěti ruce.

Práce ve stoje

  • Dítěti může pracovat ve stoje. Vy sedíte.
  • Balonek mu potom pomalu házejte do rukou.

informace pro pravou hemisféru - proč to děláme:

  • Nacvičujeme spolupráci (rodič - dítě) - přirozenou součást života nás všech.
  • Pomáháme dítěti rozvíjet mozek.
  • Postřeh, zachycení předmětů v pohybu využije později v mnoha sportech.

aktivita pro hrubou mototoriku v prostředí domova

svět vzhůru nohama - polohování miminek hlavou dolů

Všechna cvičení, v nichž se naše tělo dostane "hlavou dolů", podporují uvolnění celého těla, vnitřních orgánů, svalů i vazů, a zklidnění mysli - dětí i rodičů 🙂

A) Vyvěšení dítěte hlavou dolů:

 

  • Položte děťátko před sebe na zem na záda.
  • Navažte beze slov oční kontakt.
  • Chytněte dítě za kotníky, udržujte oční kontaktbeze slov dítě velmi pomalu zvedejte za nohy.
  • Soustřeďte se na moment, kdy se děťátko úplně "odlepí" od země, aby pohyb byl velmi jemný, plynulý a pomalý.
  • Napojte se na své dítě a jeho potřeby, citlivě reagujte na případné projevy nevole - v tom případě pohyb zastavte, jemně vraťte o krok zpět, počkejte na zklidnění, stále udržujte oční kontakt, pak pokračujte. Pokud zklidnění nenastane, pomalu, beze slov se vracejte zpět do výchozí pozice.
  • Pokud si při tomto cvičení nejste jisté, dítě to může vnímat a reagovat na to.
  • Celou dobu udržujte oční kontakt beze slov!
  • V konečné poloze, kdy děťátko visí hlavou dolů, ho nechejte chvíli "rozkoukat", pak ho pomalu ve stejném sledu vracejte do výchozí polohy - pokládáte hlavičku, krk, ramena, zádíčka, zadeček, nohy.
  • Důležité je provádět toto cvičení opravdu VELMI POMALU a zcela BEZE SLOV, aby se dítě mohlo soustředit na pocity ve svém těle. Cílem není dítě "rozdovádět", ale zklidnit.
  • Nezapomeňte dýchat 🙂 Vaše uvolnění je klíčové pro uvolnění dítěte.

B) Aktivita pro rodiče - tak trochu jiná stojka o zeď:

 

  • Umíte stojku? Pak více slov není potřeba - vzhůru hlavou dolů 🙂
  • Neumíte stojku a bojíte se? Zkuste to jinak, než se obvykle učí: Stoupněte si zády ke zdi, položte ruce na zem, zvedněte jednu nohu a opřete ji o zeď jen tak vysoko, jak je vám to příjemné, přidejte i druhou nohu; můžete zůstat třeba jen v pozici, jako byste dělali trakař.
  • Nohy posunujete "krok za krokem" po zdi tak vysoko, jak je vám příjemné; ruce posuňte po zemi blíž ke zdi, abyste nohama pohodlně dosáhli do potřebné výšky. Pokud jste si na začátku dali ruce příliš daleko a je pro vás náročné se ke zdi přisunout s  rukama na zemi, vraťte se zpět do stoje a začněte znovu s rukama blíže ke zdi.
  • V cílové pozici se opíráte nárty o zeď, očima se díváte mezi své ruce, máte propnuté nohy, zpevněné hýždě. Vydržte v pozici několik vteřin, čas postupně prodlužujte až na půl minuty či déle :-