1. hrubá motorika

otáčení, lezení, sudy

Všechna cvičení, v nichž se naše tělo dostane "hlavou dolů", podporují uvolnění celého těla, vnitřních orgánů, svalů i vazů, a zklidnění mysli - dětí i rodičů 🙂

a) Položení miminka hlavou dolů na nohy rodiče (pro nejmenší):

 

  • Sedněte si pohodlně na nižší židličku.
  • Miminko si položte na klín hlavou na vaše kolena, nožičkama směrem k sobě, zádíčka podpírejte rukama, vaše dlaně dosahují až na temeno dítěte.
  • Navažte s děťátkem oční kontakt a pomalu, beze slov natahujete svoje nohy v kolenou - miminko na nich leží jako jako na šikmé ploše v lehkém sklonu hlavou dolů.
  • V konečné poloze miminko chvíli necháme "rozkoukat", pak se pomalu ve stejném sledu vracíme do výchozí polohy.
    Celou dobu udržujte oční kontakt - napojte se na své dítě a jeho potřeby, citlivě reagujte na případné projevy nevole. V takovém případě pohyb zastavte v dané pozici, počkejte na zklidnění, pak pokračujte. Pokud zklidnění nenastane, pomalu, beze slov se vracejte zpět do výchozí pozice.

b) Vyvěšení dítěte hlavou dolů:

 

  • Položte děťátko před sebe na zem na záda.
  • Navažte beze slov oční kontakt.
  • Chytněte dítě za kotníky, udržujte oční kontakt a beze slov VELMI pomalu zvedejte jeho nohy, zadeček a pokud vás pustí dál, pokračujte zvedáním zádíček ramen a hlavy. Dojdete-li až k momentu, kdy se děťátko úplně "odlepí" od země, soustřeďte se, aby tento pohyb byl velmi jemný, plynulý a pomalý.
  • Napojte se na své dítě a jeho potřeby, citlivě reagujte na případné projevy nevole - v tom případě pohyb zastavte, jemně vraťte o krok zpět, počkejte na zklidnění, stále udržujte oční kontakt, pak pokračujte. Pokud zklidnění nenastane, pomalu, beze slov se vracejte zpět do výchozí pozice.
  • Pokud si při tomto cvičení nejste jisté, dítě to vnímá a reaguje na to.
  • Celou dobu udržujte oční kontakt beze slov!
  • V konečné poloze, kdy děťátko visí hlavou dolů, nechejte miminko chvíli "rozkoukat", pak ho pomalu ve stejném sledu vracejte do výchozí polohy - pokládáte hlavičku, krk, ramena, zádíčka, zadeček, nohy.
  • Nezapomeňte dýchat 🙂 Vaše uvolnění je klíčové pro uvolnění dítěte.
  • Při citlivé práci není tato činnost omezená věkem dítěte.

c) Aktivita pro rodiče - tak trochu jiná stojka o zeď:

 

  • Umíte stojku? Pak více slov není potřeba - vzhůru hlavou dolů 🙂
  • Neumíte stojku a bojíte se? Zkuste to jinak, než se obvykle učí: Stoupněte si zády ke zdi, položte ruce na zem, zvedněte jednu nohu a opřete ji o zeď jen tak vysoko, jak je vám to příjemné, přidejte i druhou nohu; můžete zůstat třeba jen v pozici, jako byste dělali trakař.
  • Nohy posunujete "krok za krokem" po zdi tak vysoko, jak je vám příjemné; ruce posuňte po zemi blíž ke zdi, abyste nohama pohodlně dosáhli do potřebné výšky. Pokud jste si na začátku dali ruce příliš daleko a je pro vás náročné se ke zdi přisunout s  rukama na zemi, vraťte se zpět do stoje a začněte znovu s rukama blíže ke zdi.
  • V cílové pozici se opíráte nárty o zeď, očima se díváte mezi své ruce, máte propnuté nohy, zpevněné hýždě. Vydržte v pozici několik vteřin, čas postupně prodlužujte až na půl minuty či déle :-