Aktivita pro domácí praxi

KRABIČKA - VKLÁDÁNÍ PŘEDMĚTŮ

Budete potřebovat:

pevnou kartonovou krabici s víkem, předměty ke vkládání - žetonky/knoflíky, kuličky apod., mističku na předměty, nůžky a lepicí pásku

Příprava:

  • Do víka krabice udělejte otvory pro vkládání předmětů. Dírky v krabičce jsou tak velké, že předmět nepropadne sám, musíme na něj zatlačit. Otvory můžete pro delší životnost oblepit pevnou lepící páskou.
  • Můžete udělat několik stejných otvorů pro vkládání stejných předmětů nebo kombinovat (např. malé a velké kuličky nebo kulička a knoflík)

Návod - mimi (skupina 0 - 1 duhové cesty - cca od 4 měsíců do 1 roku):

  • Zvolte přiměřený počet předmětů, aby dítě zvládlo dokončit - začněte se 2 - 3 předměty, postupně můžete počet zvyšovat.
  • Zvolte přiměřenou velikost předmětů - s nejmenšími dětmi (cca do 8 měsíců) začněte s velkými knoflíky (průměr 3 - 4cm), postupně dle dovednosti dítěte zařaďte i malé předměty.
  • Vezměte si dítě před sebe zády k sobě nebo dítě může pracovat v leže na zemi. Pak si sedněte vedle něj.
  • Nejprve pomalu, pečlivě a beze slov předveďte dítěti jakým způsobem žetonky do krabičky zastrkávat.
  • Poté pracuje dítě. Krabičku držíte v ruce nebo leží na zemi. Žetonek vložte do otvoru, naveďte prst dítěte a jemně zatlačte prstem dítěte se slovem "dovnitř".
  • Po zvládnutí jedné ruky, trénujte druhou. 
  • Pracujte v tichosti.
  • Střídejte se s dítětem.
  • Pokud má dítě sourozence, starší může jít příkladem.

Varianty:

  • Po zvládnutí základní varianty nabízejte dítěti žetonek do ruky. Pomozte mu žeton uchopit a společně zasuňte do otvoru v krabičce. Žeton drží dítě, vy držíte ruku dítěte. Nastavte otvor tak, jak dítě drží žeton, aby šel zastrčit. Poté opět naveďte prst dítěte a se slovem "dovnitř" zatlačte společně žeton do krabičky.
  • Dále může dítě žetonky brát samo z mističky.
  • Žetonky nabízejte střídavě do levé a pravé ruky. Doprovázejte slovy "pravou" a "levou".
  • Krabičku držte v různých úhlech (začněte s otvory nahoře, poté můžete pracovat s otvory směrem k dítěti a nakonec s otvory směrem dolů).

Návod - batolata (skupina 2 - 3 duhové cesty - cca od 1 roku do 2 let):

  • Zvolte přiměřený počet předmětů, aby dítě zvládlo dokončit, postupně můžete počet zvyšovat.
  • Pracujete na zemi; pokud máte, tak na koberečku.
  • Sedíte vedle dítěte.
  • Pokud děláte poprvé, pomalu, pečlivě a beze slov předveďte dítěti jakým způsobem žetonky do krabičky zastrkávat.
  • Poté pracuje dítě. Krabičku držíte v ruce nebo leží na zemi. Předměty dítěti podávejte nebo si je bere samo z mističky (vždy jeden). Použijte slovo "dovnitř", abyste ho vybídli ke vložení.
  • Střídejte pravou a levou ruku dítěte.
  • Pracujte v tichosti.
  • Střídejte se s dítětem. Pokud má dítě sourozence, starší může jít příkladem.

Varianty:

  • Ze začátku nastavujte otvor tak, jak dítě žeton drží, aby ho mohlo vhodit dovnitř. Po zvládnutí základní varianty můžete krabičku držet v jiném úhlu nebo výšce - např. vodorovně, dnem vzhůru, výš - tak, aby dítě u práce stálo  apod.

Návod - předškolkáčci (skupina 4 - 6 duhové cesty - cca od 2 do 3 let):

  • Zvolte přiměřený počet předmětů, aby dítě zvládlo dokončit, postupně můžete počet zvyšovat.
  • Pracujete na zemi; pokud máte, tak na koberečku.
  • Sedíte vedle dítěte.
  • Pokud děláte poprvé, nejprve pomalu, pečlivě a beze slov předveďte dítěti jakým způsobem žetonky do krabičky zastrkávat.
  • Poté pracuje dítě - žetonky mu můžete podávat nebo si je bere samo po jednom z mističky. Použijte slovo "dovnitř", abyste ho vybídli ke vložení.
  • Střídejte pravou a levou ruku dítěte.
  • Krabičku držte v r§zných polohách nebo v různé výšce - např. vodorovně, dnem vzhůru, výš - tak aby dítě u práce stálo apod. Pokud měníte polohu krabičky, může dítě zároveň dřepovat nebo si stoupat na špičky.
  • Pracujte v tichosti.
  • Střídejte se s dítětem. Pokud má dítě sourozence, starší může jít příkladem.

Varianty:

  • Po zvládnutí základní dovednosti střídání a zasunování jednou rukou můžete udělat změnu: dítě má v obou rukou předměty a zastrkává je nejprve střídavě a poté současně. Předvěďte. Při práci oběma rukama součaně zpočátku pomožte dítěti vést ruce (žetonky drží dítě, vy pouze ruce dítěte).
  • Největší děti mohou zastrkávat poslepu. Krabičku dejte tak vysoko, že dítě dostane k otvoru rukou, ale nevidí jej.