budete potřebovat - materiál pro on-line lekce

Hledáte smysluplné hračky? Zde najdete inspiraci na levné pomůcky k zakoupení a návody na výrobu jednoduchých pomůcek.

Tyto pomůcky využijete dlouhodobě, použití je různorodé a vlastní kreativita nezná mezí. Od nás dostanete návody pro práci s nimi pro děti až do 3 let. Tyto pomůcky a práce s nimi děti skutečně baví, neomrzí se.

Jedná se skutečně o pomůcky, které je snadné vyrobit. V případě zájmu chystáme i možnost prodeje těchto vyráběných pomůcek - ozvěte se nám.

 

LEKCE 1 (týden od 1.9.2020):

  • balonky různých velikostí a povrchů (s bodlinami, hladké, látkové, molitanové, s rolničkou, pingpongové, malé tenisové, apod.) s průměrem od cca 4 do cca 10cm.
  • košíky na balonky, ideálně barevné (využijete později při učení barev)
  • kužel oranžový plastový s otvorem nahoře
  • další inspirace pro starší děti: basketbalový koš (malý, můžete připevnit na bok skříňky apod.)

LEKCE 2 (týden od 7.9.2020):

  • Do víka krabice udělejte otvory pro vkládání předmětů. Dírky v krabičce jsou tak velké, že předmět nepropadne sám, musíme na něj zatlačit. Otvory můžete pro delší životnost oblepit pevnou lepící páskou.
  • Můžete udělat několik stejných otvorů pro vkládání stejných předmětů nebo kombinovat (např. malé a velké kuličky nebo kulička a knoflík)

Inspirace pro výběr pomůcek pro rozvoj jemné motoriky

1. pomůcky pro rozvoj hmatu a zraku a sluchu (uchopování rukama, vnímání odlišností, vnímání činu a následku, vnímání vlastního vlivu na okolí)

· malé balónky – různé barvy, různě tvrdé, různé materiály a textury, různá váha

· hmatové kruhy, ježatý modrý měkký balón

· žlutý ježatý balónek k nasazení na ruku / nohu (vnímání hranic „Co jsem a nejsem já“)

· různé druhy textilií (měkké, hrubé, hladké, lesklé, šustivé, …)

· dřevěná zvířátka (začátek nácviku vracení pomůcky)

· hudební nástroje (rolničky, rumba koule, ale i složitější nástroje · zvonkohra, xylofon

· sluchové válečky – začátek nácviku „párování“ (nejprve vybrat např. pouze dva výrazně odlišné páry)

· různé tvary zavěšené na provázku – předměty nabízet z různých úhlů a výšek, střídat obě ruce

· Yo-Yo balónky – nejprve práce pouze s jedním balónkem, střídání obou rukou, postupné přidávání různých směrů, pak možná práce se dvěma balónky současně

· magnety – děti už mohou zkoušet odtrhávat magnety od sebe

· polštářky se suchými zipy

· u větších případně krabice s dírami na knoflíky – dítě nemusí trefit knoflík do dírky samo, může např. pouze zatlačit dovnitř knoflík zasazený do dírky

· u větších případně krabice s dírou na skleněnky

2. příprava na třídění (barvy, velikosti, tvary) a přiřazování

– menší děti ještě nemusí přímo samy třídit či přiřazovat, ale mohou dělat určitou jednodušší část práce (např. počáteční vyndávání předmětů) a ostatní principy se učit pozorováním toho, kdo práci dokončuje

– důležitou součástí práce s pomůckami je i nácvik pravidel komunikace a spolupráce

· u větších případně možné začít s puzzle čtyři mořská zvířátka s velkými úchytkami – pro nácvik úchopu a pojmenovávání barev, takto malé děti ještě nezvládnou vracet složité, nesouměrné tvary zpět do skládačky

· barevné válečky v různých velikostech – začíná se s většími válečky, nejprve např. první tři základní barvy

· karty s puzzle zvířátkem v 6 barvách – začíná se s dvěma či třemi základními barvami, především pro nácvik rozpoznávání barev, seznámení se s jiným způsobem vyndávání a vracení puzzle do skládačky (bez úchytek)

· u větších případně tříbarevná pyramida svislá osa Nienhuis – začátek seznamování se s principem třídění barev

· 3 barevné šuplíky Nienhuis – nácvik otevírání šuplíku,seznámení se s principem třídění barev

· puzzle zvířátka – pro nácvik rozpoznávání a vracení vyžádaného předmětu a na skupinové lekci také pro nácvik pravidel spolupráce s vrstevníky či sourozencem

· dřevěná zvířátka – pro nácvik rozpoznávání a vracení vyžádaného předmětu, u větších dětí případně začátek přiřazování figurky zvířátka k jeho obrázku

3. pomůcky pro rozvoj úchopu a práce ve směrech

· různé tvary zavěšené na provázku – dítě nejprve pozoruje pohyb, postupně natahuje ruce a snaží se je uchopit, pak je možné předměty nabízet z různých úhlů a výšek, samozřejmě je vhodné střídat obě ruce; lze provádět vleže na břiše v poloze „pasu koníčky“ (posilování břišních, zádových a krčních svalů), nebo vleže na zádech (motivace k přetáčení) nebo v podporovaném sedu

· u větších případně Yo-Yo balónky – nejprve práce pouze s jedním balónkem, střídání obou rukou, postupné přidávání různých směrů

· u větších případně kolíčky na prádlo – nejprve pouze sundávání z krabice, začít např. jen se dvěma barvami

· u větších případně pokládání balónků na kužel nebo navlékání kroužků na kužel