2. lekce- Hrajeme si Mones doma

1. skupina

Vše k videu

Jak ukazovat obrázky na kartách "Najdi ...", v tomto týdnu.

  • Rodič ukazuje pomalu prstem. 
  • Zároveň vede dítěti prst, ruku.
  • Není třeba silou, mělo by to na dítě působit spíše, že ono může také.
  • Dítě může mít společně s rodičem tyčku, kterou rodič drží v ruce dítěte.

Videa jsou určena pouze pro vás. Jsou majetkem studia Mones. Prosíme, nešiřte dál.

Aktivita pro jemnou motoriku v prostředí domova

pingpong - vkládání míčků

Budete potřebovat:

  • tubus od tenisových míčů s měkkým víčkem
  • několik pingpongových míčků
  • popřípadě košík na balonky

Jak na to - základní varianta:

  • Můžete pracovat s dítětem na klíně (sedí zády nebo bokem k vám) nebo dítě leží na zemi, na zádech (sedněte si vedle něj).
  • Nabídněte dítěti balonek do ruky.
  • Nechte mu dostatečný čas na uchopení balonku.
  • Použijte slovo "drž" nebo jiné krátké, výstižné slovo, na které jste doma zvyklí.

Vaše vedení - dokud bude třeba: zpočátku a poté podle potřeby pomáhejte dítěti balonek držet (svoji ruku dejte na ruku dítěte, dotýkáte se jeho ruky, balonku se dotýká pouze dítě).

  • Potom dítě vyzvěte k vrácení balonku. Použijte slovo "pusť" nebo jiné krátké, výstižné slovo, na které jste doma zvyklí.

Vaše vedení - dokud bude třeba: zpočátku a poté podle potřeby pomáhejte dítěti balonek pustit (jednou rukou uchopte balonek a nechte dítěti čas, pokud dítě balonek nepouští, začněte rozevírat jeho prsty od sebe, dokud balonek nepustí).

  • Trénujte nejprve jednu ruku. Po osvojení dovedností nabízejte balonek do druhé ruky dítěte.
  • Opakujte s různými druhy balonků.
  • Pracujte v tichosti.

další varinaty, zvýšení obtížnosti:

Kužel

  • Použijte kužel s uříznutou špičkou (viz obrázky). Míček položte na kužel a nechte dítě, aby si míček bralo z kužele. Vracet vám ho bude do ruky.
  • Dítě pracuje v leže na břiše. Předpokladem je, že už zvládá leh na břiše s oporou jednou rukou, druhou rukou může pracovat. Dítě balonek bere z kužele nebo ho na dává. Vždy zvolte omezený počet balonků, stačí 2-4.

Střídání rukou

  • Střídejte levou a pravou ruku dítěte.

Košíky

  • Dítě balonek, který drží vrací do košíku. Košík nastavte tak, aby dítě mohlo snadno míček do košíku vložit. Doprovoďte slovem "pusť" nebo "hop". Dopomáhejte v případě potřeby.

Míč v pohybu

  • Dítěti v leže na zádech posílejte balonek po těle. Dítě vnímá pohyb balonku.
  • Dítě pracuje v leže na břiše, pokud již zvládá leh na břiše s oporou jednou rukou a druhou rukou může pracovat. Sedíte vedle dítěte, cca 1 metr od něj. Pošlete balonek směrem k dítěti se slovy "chyť". Po neúspěšném pokusu balonek seberte a pošlete znovu, Opakujte dokud dítě drží pozornost. Posílejte směrem na jednu ruku, poté na druhou ruku, na střed těla. Po zvládnutí činnosti posílejte střídavě na pravou a levou ruku.

informace pro pravou hemisféru - proč to děláme:

  • Nacvičujeme spolupráci (rodič - dítě) - přirozenou součást života nás všech.
  • Pomáháme dítěti rozvíjet mozek.
  • Uchopení předmětů využijete při jídle (lžíce, sklenička, držení jídla)

aktivita pro hrubou mototoriku v prostředí domova

práce s balonem - nohy

Budete potřebovat:

  • různé balonky - menší, větší, hladké, pichlavé, měkké, tvrdé
  • hodí se i plastový kužel s otvorem

b) Vyvěšení dítěte hlavou dolů:

 

  • Položte děťátko před sebe na zem na záda.
  • Navažte beze slov oční kontakt.
  • Chytněte dítě za kotníky, udržujte oční kontakt a beze slov VELMI pomalu zvedejte jeho nohy, zadeček a pokud vás pustí dál, pokračujte zvedáním zádíček ramen a hlavy. Dojdete-li až k momentu, kdy se děťátko úplně "odlepí" od země, soustřeďte se, aby tento pohyb byl velmi jemný, plynulý a pomalý.
  • Napojte se na své dítě a jeho potřeby, citlivě reagujte na případné projevy nevole - v tom případě pohyb zastavte, jemně vraťte o krok zpět, počkejte na zklidnění, stále udržujte oční kontakt, pak pokračujte. Pokud zklidnění nenastane, pomalu, beze slov se vracejte zpět do výchozí pozice.
  • Pokud si při tomto cvičení nejste jisté, dítě to vnímá a reaguje na to.
  • Celou dobu udržujte oční kontakt beze slov!
  • V konečné poloze, kdy děťátko visí hlavou dolů, nechejte miminko chvíli "rozkoukat", pak ho pomalu ve stejném sledu vracejte do výchozí polohy - pokládáte hlavičku, krk, ramena, zádíčka, zadeček, nohy.
  • Nezapomeňte dýchat 🙂 Vaše uvolnění je klíčové pro uvolnění dítěte.
  • Při citlivé práci není tato činnost omezená věkem dítěte.

c) Aktivita pro rodiče - tak trochu jiná stojka o zeď:

 

  • Umíte stojku? Pak více slov není potřeba - vzhůru hlavou dolů 🙂
  • Neumíte stojku a bojíte se? Zkuste to jinak, než se obvykle učí: Stoupněte si zády ke zdi, položte ruce na zem, zvedněte jednu nohu a opřete ji o zeď jen tak vysoko, jak je vám to příjemné, přidejte i druhou nohu; můžete zůstat třeba jen v pozici, jako byste dělali trakař.
  • Nohy posunujete "krok za krokem" po zdi tak vysoko, jak je vám příjemné; ruce posuňte po zemi blíž ke zdi, abyste nohama pohodlně dosáhli do potřebné výšky. Pokud jste si na začátku dali ruce příliš daleko a je pro vás náročné se ke zdi přisunout s  rukama na zemi, vraťte se zpět do stoje a začněte znovu s rukama blíže ke zdi.
  • V cílové pozici se opíráte nárty o zeď, očima se díváte mezi své ruce, máte propnuté nohy, zpevněné hýždě. Vydržte v pozici několik vteřin, čas postupně prodlužujte až na půl minuty či déle :-