LEKCE 10
Hrajeme si Mones doma
1. skupina
Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova
Ruce a balónky
Připravte si do košíku balonky s různými povrchy, velikostmi a barvami.
- Dítě je buď ještě v podporovaném sedu nebo sedí naproti nám.
- Balonky mu nabízejte z ruky a pozorujte, jak reaguje na velikost a rozdílný povrch.
- Balonky mu posílejte po zemi, po těle/vedle těla - do středu, na pravé, levé straně balónek směrem k rukám.
- Doporučujeme mít barevné balónky a pojmenovávat je. Dítě tím vedete k rozlišení.
- Po chycení balonku vyzvěte dítě k jeho hození do koše, například se slovy "hoď".
- Pokud je třeba, pomožte dítěti uvolnit prsty a pustit balonek. Korigujte pohyb dítěte tak, aby balonek skončil v koši.
- Jako domácí basket-koš můžete posloužit reálný koš. 🙂
Procvičování jemné motoriky
Zámek a klíč
Klíče jsou pro nás důležité, používáme je každý den a i proto jsou pro děti zajímavé. Můžou se s nimi začít seznamovat, aby se je následně naučily používat.
Vybereme takové, které jsou vhodné velikostí. Podle věku nabízíme do ruky pro zjišťovaní váhy, tvaru, klíče mohou být na kroužku.
Začínáme s dětmi, které už nemají potřebu vše dávat do úst. Nebo je s klíči seznamujeme se zvýšenou opatrností.
Pro větší děti:
Připravte si zámek a klíč (například na kolo, visací).
- Nejprve dítěti pomalu, beze slov ukažte zasunutí klíče, odemčení/zamčení zámku a otevření-zavření zámku.
- Potom nabídněte dítěti klíč do ruky, společně (dítě drží klíč, vy držíte ruku dítěte s klíčem) zasuňte klíč do zámku a otočte.
- Následně společně otevřete/zavřete zámek.
Varianty:
- Nabídněte dítěti různé druhy klíčů. Můžete pojmenovávat jejich velkost ("malý", "velký"), apod.
Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě
Přesívání, třídění
Připravte si cedník, lžíci, mísu s moukou a několik předmětů k přesívání (mandle, čočka apod. - zamíchejte do mouky), 2 další prázdné misky - malou a velkou. Na úklid rozsypané mouky si připravte smetáček a lopatku nebo hadřík.
U nejmenších dětí, pracujeme pouze s jeho rukou a hledáme schovaný předmět.
Předmět do sypkého materiálu schováme před dítětem. Aby dítě začalo mít zájem o hledání předmětu, potřebuje vidět, že ho tam schováváme.
- Umístěte cedník na velkou mísu.
- Poté dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
- uchopení lžíce, nabrání mouky a vysypání do síta,
- přesívání - pohyb lžící v sítu,
- přemístění předmětů, které zůstaly v sítu, do druhé, menší misky.
- Dítě sedí před vámi, zády k vám. Nabídněte mu lžíci k uchopení.
- Poté veďte ruku dítěte se lžící, naberte společně mouku a nasypte do síta.
- Poté společně prosívejte.
- Nakonec společně přemístěte předměty ze síta do menší misky. Podle jejich velikosti je lze přendávat rukou jednotlivě nebo je přesypat.
- Výsledkem činnosti je mísa s moukou a mísa pouze s předměty (např. čočkou).
-
Připravte si cedník, mísu s moukou, rýží a několik větších předmětů k přesívání, 2 další prázdné misky - malou a velkou.
- Společně ukliďte mouku, která se vysypala okolo.
- Opakujte do chvíle, než dítě začně ztrácet zájem.
Varianty:
- Můžete pracovat venku s pískem a vybírat kamínky.
- Jednodušší varianta je vybírání např. mandlí z mouky rukou bez použití cedníku nebo nabírání mouky s mandlemi přímo cedníkem.