ukázka lekce  

Hrajeme si Mones

2. skupina 

10 - 14 měsíců

videa

Instrukce pro všechna videa

Na tento týden máš připraveno 6 pidi videí.

Jedno si vyber a pečlivě si přečti instrukce. Ideálně, když se na něj nejprve sama podíváš.

Videa by jsi měla zařazovat s vědomím, že bude pracovat mozek tvého dítěte. Bude potřebovat pít na konci pít. 

Pozor na dotykové obrazovky :-).

Po každém videu si dopřejte s dítětem pohyb.

  • Miminko máš opřené zády o sebe.
  • Sedíte blízko před monitorem.

1. Najdi 

  • U prvních videí můžeš opakovat to, co říká lektorka.
  • Ukazuješ pomalu prstem. Potřebuješ se vyladit na rychlost otáčení.
  • Pokud se díváte společně na první videa, není třeba, aby jsi ruku dítěte vedla.
  • Povedeš ruku dítěti v okamžiku, kdy už budeš pozorovat (cca ve 3.-4 týdnu), že si dítě na obrázky a tvé ukazování zvyklo.
  • Není třeba ruku držet silou, mělo by to na dítě působit spíše tak, že ono může také. Uděláš to tak, že svou rukou budeš ukazovat objekt pod tou jeho. Tím mu jeho ruku budeš nadzvedávat :-).
  • Dovednost ukazovat děti fascinuje, ale samozřejmně přijde až po určité době. Je potřeba být trpělivá a nenutit.

2. Velká / malá 

Sady VELKÁ / MALÁ slouží pro rozlišení velikosti i vzdálenosti, některé i barev. Díky vzdálenosti objekt působí, že je malý. V reálněm životě dítě na skutečnost, že jde o stejný objekt snadno přijde.

Některé děti milují ukazování, tak i zde mohou chtít ukazovat. 

Nenuť ho, je to spontánní proces. Každé dítě začně někdy jindy a jsou i takové děti, které přišly s opakováním zvuků až před třetím rokem, kdy u nás končily.

  • Napodobuj zvuky, které dělá lektorka.
  • Po tobě se dítě začne opičit a napodobovat je také.
  • Doporučujeme, aby jsi měla namalovanou pusu. Jak budeš zvuky opakovat, dítě se bude po tobě otáčet. Sleduje mimiku tvých rtů.
  • U miminek je důležité volit i "decibely". Některé jsou citivější, ale díky videjím získají zkušenost.

3. Počítáme

V těchto dvou sadách se děti setkávají s o objekty a čísly a sčítáním do tří.

Pro děti je to především o vizuální paměti, kdy něco k něčemu patří, nebo kdy něco přibývá.

Na tobě je, aby jsi podle pokynů lektorky vždy při opakování sady, opakovala s ní.

Opět je výhodou tvá nalíčená pusa. Dítě velice rádo sleduje, tvou mimiku. Malovat se začni, když se dítě tak začne projevovat.

  • Společně s dítětem se díváme jak se rodí objekt (z čeho se skládá), počítáme, rozlišujeme velikost a hledáme (opět můžete ukazovat).
  • na objekty na kartách ukazujte pomalu, v tempu lektorky.

4. skládání

V těchto dvou sadách se spojují naučené dovednosti tří typů sad - najdi, Valká/malá a počítání.

Jde o upevnění a propojení dovedností.

  • Společně s dítětem se díváme jak se rodí objekt (z čeho se skládá), počítáme, rozlišujeme velikost a hledáme (opět můžete ukazovat)

5. Tvar + barvy

Sady s obrázky, jak vzniká z dílků určitý tvar a následně barvy je posledním videem v této skupině.

Často má dítě jednu barvu, na kterou reaguje více. Mohla by jsi na ní díky kartám přijít. Následně doporučujeme ji pojmenovávat v prostoru. Tzn. pokud je někde na oblečení, hračce, v domácnosti stačí jen pojmenovat. Pro začátek stačí jedna vybraná barva. Ta, na kterou dítě nejvíce reaguje, po které se otočí, natáhne ruce.

Stejně tak můžeš hledat, ukazovat tvar a pojmenovávat ho.

Dítě si tuto hru na barvy rychle zamiluje.

  • V ukázce první sady, při opakování, doprovoďte lektorku a opakujte po ní.
  • U barev nejprve lektorka barvy pojmenuje, následně zopakujete společně s ní a potom ukazujete, reagujete prstem a vyslovíte nahlas barvu, na kterou se lektorka ptá.

6. abeceda

Sada s abecedou přiichází na řadu v okamžiku, kdy dítě začne jevit zájem o písmenka. 

  • Doprovázejte lektorku a vyslovujte písmenka tak, aby dítě slyšelo jen JEDNO (např. "B" a ne "Bé")