LEKCE 12

Hrajeme si Mones doma

1. skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Rovnováha na balančním prvku, prkně, obrubníku

Cvičení pro vnímání rovnováhy našeho těla. Čas pro soustředění, zklidnění.

Balancování na nafouknutém podsedáku:

  • S dítětem balancujeme v náručí.
  • Držíte dítě za hrudník (fotbalový úchop) směrem od sebe, tzn. dítě se dívá stejným směrem jako vy.
  • Nepodpíráte zadeček, dítě volně visí ve vzduchu.
  • Jak balancujete, idealně před zrcadlem, i dítě se hýbe, vyrovnává rovnováhu s vámi.

Náročnější varianta jen pro rodiče:

  • Zkuste sami, bez dítěte, chůzi po obrubníku - jak se vám daří udržet rovnováhu?
  • Vzpomínáte na náš "medvědí válec" ve studiu? Zkuste doma nají pevný válec, např. dřevěný váleček na těsto a vyzkoušejte na něm chvíli balancovat, případně posunovat se dopředu, dozadu.

Velký balón

  • Položte dítě na velký balón.
  • Držte na jedné straně za ruku a nohu.
  • Pomalu balónem otáčejte v malých kroužcích.
  • Změňte směr otáčení.
  • Vyměňte strany svého držení.

Procvičování jemné motoriky

V tomto týdnu se zaměříme na pomůcky, které máme doma a daly by se "dotvořit".

Většina výrobců se  omezí se na info, že je pro dítě od 3 let. Z praxe víme, že je možné podívat se na různé pomůcky kreativněji a pracovat s obrázky, které už menší děti navedou podle barev nebo tvarů. Přikládáním na obrázky, které jim vytvoříte, podstatně rozšíříte varianty u jedné hračky. Použít můžete i jen obrysy. Každý obrázek využijete pojmenováním. 

Pokud máte tiskárnu, tak je vaše práce velice jednoduchá (viz foto).

Pokud jste odkázáni na své kreslicí, malířské umění, tak si uvědomte, že dítě, keré vás uvidí malovat, podporujete vlastním příkladem v jeho talentech.

Příklad pro větší děti. S nejmenšími trénujeme se 2 dílky.

Barevní sloni

  • Barevní sloni se skládají jako puzzle do sebe chobotem, navazují na sebe čísly.
  • U nejmenších děti stačí na spojování dva sloni. Vedete ruce. Jde o vnímání dítěte.
  • U menších dětí můžeme použít slony s čísly do 5.
  • Dítěti předvedeme.
  • Na začátku použijeme kontrolní obrázek/y.
  • Podle zkušeností dítěte mu beze slov a jemně vedeme jeho ruku .

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Rozepínání, zapínání - suchý zip, zip s jezdcem, knoflíky, tkaničky

  • Obraťte svou pozornost k pleně a začněte trénovat s dítětem na ní.
  • Dítěti předvedeme pomalu jakým způsobem zipy rozepnout.
  • Beze slov!
  • Následně pracujeme společně s dítětem, vedeme mu ruce.
  • Práci můžeme rozdělit na dílčí úkony - dítě se zapojuje dle svých schopností.
  • Zapínání přichází na řadu běžně až po získání dovednost rozepnout.