LEKCE 8

Hrajeme si Mones doma

2.  skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Ruce a balónky  - "prodloužená ruka"

Tyčka a pálka

  • Připravte si nafukovací nebo jiný lehký balonek, který můžete zavěsit.
  • Připravte si tyčku nebo malou pálku.
  • Nejprve pomalu ukažte dítěti pinknutí tyčkou nebo pálkou do zavěšeného balonku.
  • Potom nabídněte dítěti tyčku/pálku do ruky. Zpočátku, pokud je třeba, držte tyčku/pálku spolu s dítětem.
  • Společně s dítětem, s pálkou v jeho ruce, pinkněte do balónku. Následně mu dejte prostor pro vlastní zkušenost.
  • Varianta: pinkejte do balonku na zemi.
  • Po zvládnutí pinkání jednou rukou nabízejte pálku k uchopení a pinknutí druhou rukou.
  • Pro rodiče: i Vy zkuste pracovat s pálkou opačnou rukou.

Procvičování jemné motoriky

Párátka a cukřenka

  • Pokud připravujete na tácek, tak do mističky dejte přiměřený počet párátek, aby dítě nebylo frustrované a zvládlo všechna párátka do dírek zastrkat. V případě neúspěchu s trpělivostí dítěte dejte pouze velmi omezený počet.
  • Nabízíte po jednom z ruky. Podle dovedností i z mističky. Dbejte na to, aby dítě párátko strčilo do cukřenky. Podržíte mu párátko případně mezi prsty. 
  • Děti znají z lekce, tak v domácím prostředí by se hodilo udělat změnu - obarvěte párátka 2 a více barvami.
  • Pracujte s variantami - jednou vy, jednou dítě/společně/pravá, levá ruka.
  • Cukřenka stojí na jednom místě a nikdo ji nezvedá/cukřenku držíte ve vodorovné poloze/zvedněte ji do výšky, aby se dítě muselo natáhnout/dírku nahmatat prsty/poslepu ....
  • Místo párátek, cukřenky použijte cedník, špagety atd. -  vhodná varianta pro menší děti.

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Strouhání mýdla, dělání mydlinek

  • Na tácku je mýdlo (v krabičce), malé struhadlo v bílé mističce, větší miska, džbánek s vodou, šlehač.
  • Na mýdle je navlečená gumička, která určuje hranici, za kterou dítě při strouhání nestrká prsty.
  • Aktivitu si rozdělte na 2 části. Na tácek si připravte pomůcky jen ke strouhání, nebo jen ke šlehání.
  • 1. STROUHÁNÍ: Ukažte postup strouhání mýdla. Nemluvte (vnímání slov zbytečně zatěžuje smysly a mozek dítěte a rozptyluje jeho soustředění na činnost samotnou), soustřeďte se, sedíte na stejné straně jako dítě.
  • Až dítě začne napodobovat vaši činnost, stojíte za ním a nenásilně máte pod kontrolou jeho prsty na mýdle a  pohyby na struhadle. Nebojte se zlehka dětské ruce podržet.
  • Pokud se dítě brání, tak je důležité, aby pracovalo pomalu. 
  • 2. ŠLEHÁNÍ: Předvedeme - nastrouhané mýdlo vysypeme do misky, zalijeme troškou vody a šlehačem vytváříme mýdlové bublinky.
  • I v tomto případě stojíte za dítětem. Na bubliny potřebujete dost mýdla a rychlost s určitou dávkou síly. Při práci dítěti vedeme ruce.
  • Nedílnou součástí aktivity je i úklid tácku.