LEKCE 11

Hrajeme si Mones doma

2.  skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Skáčeme

  • Ve studiu na zemi máme velké barevné kruhy.
  • Ty vám doma může nahradit páska nebo provázek na zemi.
  • Venku si namalujte panáka nebo právě ty kruhy, různé tvary.
  • Jděte příkladem, skákejte jako první.
  • Říkáme si u toho i barvy, pokud jsme je na zemi mohli udělat.

Procvičování jemné motoriky

Uchopování a vkládání drobných předmětů

Varianta na doma 

Medvěd/láhev s úzkým hrdlem a fazole

  • Připravte si láhev a mističku s fazolí, korálkem...
  • Dítě si vezměte na klín, zády k sobě.
  • Předveďte, jak vhodíte do lahvičky fazoli.
  • Fazole nabízejte po jedné.
  • Pomozte dítěti s uchopením fazole. Držte společně.
  • Nabídněte hrdlo lahve ke vhození.
  • Ruku mu veďte dle potřeby.
  • Používejte jednoduchá slova "drž" a "pusť".
  • Pracujte v tichosti.
  • Po zvládnutí jedné ruky, zapojte druhou.
  • Po zvládnutí obou rukou můžete ruce střídat.
  • Pokud má dítě sourozence, starší může jít příkladem. 

Varianta na ven 

  • Vhazování drobných kamínků do láhve.
  • Hledejte kamínky vhodné velikosti.
  • Můžete pak využít jako "hudební nástroj" 🙂

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Přesypávání

Varianta na doma 

Připravíme si tác, 2 hrnečky, misku a něco k přesypávání (např. čočka, fazole, cerálie apod.).

Dítě se učí něco držet, směrovat, ohýbat zápěstí.

  • Do jednoho hrnečku připravte malé množství suroviny k přesypání (pokud bude vydávat zvuky, tím lépe).
  • Nejprve dítěti pečlivě, pomalu, beze slov, ukážeme.
  • Vedeme mu ruku a přesypáváme společně z hrnečku do misky.
  • Pro dítě může být obtížné ohýbat zápěstí. 
  • Společně uklízíme, co se vysypalo vedle.
  • Střídejte variaty 
    • začněte přesypáváním z hrnečku do mísy/hrnce
    • z hrnečku do hrnečku 
  • Opakujte 3x každou rukou nebo do chvíle, kdy dítě začne ztrácet zájem.

Varianta na ven 

  • Přesýpání písku z lopatky do kbelíku, bábovičky....
  • Dítě se učí všechen nabraný písek nasypat do určené nádoby.
  • Předveďte a dítě následně neopravujte slovně, ale veďte mu ruku.
  • Sledujte čistou práci.