LEKCE 4

Hrajeme si Mones doma

2.  skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Svět vzhůru nohama 🙂

Všechna cvičení, v nichž se naše tělo dostane "hlavou dolů", podporují uvolnění celého těla, vnitřních orgánů, svalů i vazů, a zklidnění mysli - dětí i rodičů 🙂

Vyvěšení dítěte hlavou dolů:

  • Položte děťátko před sebe na zem na záda.
  • Navažte beze slov oční kontakt.
  • Chytněte dítě za kotníky, udržujte oční kontaktbeze slov dítě velmi pomalu zvedejte za nohy.
  • Soustřeďte se na moment, kdy se děťátko úplně "odlepí" od země, aby pohyb byl velmi jemný, plynulý a pomalý.
  • Napojte se na své dítě a jeho potřeby, citlivě reagujte na případné projevy nevole - v tom případě pohyb zastavte, jemně vraťte o krok zpět, počkejte na zklidnění, stále udržujte oční kontakt, pak pokračujte. Pokud zklidnění nenastane, pomalu, beze slov se vracejte zpět do výchozí pozice.
  • Pokud si při tomto cvičení nejste jisté, dítě to může vnímat a reagovat na to.
  • Celou dobu udržujte oční kontakt beze slov!
  • V konečné poloze, kdy děťátko visí hlavou dolů, ho nechejte chvíli "rozkoukat", pak ho pomalu ve stejném sledu vracejte do výchozí polohy - pokládáte hlavičku, krk, ramena, zádíčka, zadeček, nohy.
  • Nezapomeňte dýchat 🙂 Vaše uvolnění je klíčové pro uvolnění dítěte.

Aktivita pro rodiče - tak trochu jiná stojka:

  • Umíte stojku? Pak více slov není potřeba - vzhůru hlavou dolů 🙂
  • Neumíte stojku a bojíte se? Zkuste to jinak:
    • Stoupněte si zády ke zdi, položte ruce na zem, zvedněte jednu nohu a opřete ji o zeď jen tak vysoko, jak je vám to příjemné, přidejte i druhou nohu; můžete zůstat třeba jen v pozici, jako byste dělali trakař.
    • Nohy posunujete "krok za krokem" po zdi tak vysoko, jak je vám příjemné; ruce posuňte po zemi blíž ke zdi, abyste nohama pohodlně dosáhli do potřebné výšky. Pokud jste si na začátku dali ruce příliš daleko a je pro vás náročné se ke zdi přisunout s rukama na zemi, vraťte se zpět do stoje a začněte znovu s rukama blíže ke zdi.
    • V cílové pozici se opíráte nárty o zeď, očima se díváte mezi své ruce, máte propnuté nohy, zpevněné hýždě. Vydržte v pozici několik vteřin, čas postupně prodlužujte až na půl minuty či déle 🙂

Procvičování jemné motoriky

Práce s nástrojem - kleště/kleštičky

Připravte si kleštičky, které lze snadno stisknout, předměty k přemisťování, tác, 2 misky apod. Přemisťovat můžete korálky, plstěné kuličky, oříšky, knoflíky apod. Pro inspiraci viz obrázky. Jako místo, kam přemisťovat, můžete využít třeba vlnitou houbu na nádobí nebo obal od vajíček. Začněte s malým počtem předmětů (3 - 4).

  • Pracujete na zemi; pokud máte, tak na koberečku.
  • Nejprve pomalu, pečlivě, beze slov předveďte uchopení předmětu kleštičkami a jeho přemístění.
  • Dítě se učí pracovat s nástrojem.
  • Dítě si vezměte před sebe, zády k sobě. Nabídněte dítěti do jedné ruky kleštičky a beze slov mu pomozte je  správně uchopit.
  • Poté mu podle potřeby veďte ruku s kleštičkami, pomáhejte držet předmět v kleštičkách a poté jej pustit na místo určení.
  • Střídejte se s dítětem.
  • Pracujte v tichosti.
  • Pokud má dítě staršího sourozence, mohou se střídat spolu.

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Loupání banánu, práce s vidličkou

Připravte si banán na loupání - nakrájejte na 4-6 dílů i se slupkou. Slupku na jedné straně podélně nařízněte pro snadné loupání. Připravte si misku, talířek a vidličku.

  • Na talířek si dejte připravené kousky banánu s naříznutou slupkou.
  • Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte oloupání banánu - v jedné ruce držíte kousek banánu, palcem chytíte slupku v místě naříznutí a loupete dokola.
  • Dítě si vezměte na klín, zády k sobě.
  • Podejte mu do ruky banán.
  • Dítě loupe banán - veďte mu ruce (jednou rukou banán drží, druhou loupe).

Pokud se vám práce daří, můžete pokračovat k nácviku práce s vidličkou.

  • Pomalu, pečlivě ukažte dítěti napíchnutí banánu na vidličku a vložení do pusy.
  • Nabídněte dítěti vidličku k uchopení.
  • Pomozte mu vidličku držet, veďte mu ruku.
  • Pomozte dítěti otočit zápěstím tak, aby mohlo napíchnout banán.
  • Napíchnutý banán mu pomoztě vložit do pusy.

Opakujte do chvíle, než dítě začne ztrácet zájem. Obě dovednosti trénujte i odděleně. Můžete zapojit jako běžnou součást snídaně/svačiny.