LEKCE 4
Hrajeme si Mones doma
2. skupina
Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova
Svět vzhůru nohama 🙂
Všechna cvičení, v nichž se naše tělo dostane "hlavou dolů", podporují uvolnění celého těla, vnitřních orgánů, svalů i vazů, a zklidnění mysli - dětí i rodičů 🙂
Vyvěšení dítěte hlavou dolů:
- Položte děťátko před sebe na zem na záda.
- Navažte beze slov oční kontakt.
- Chytněte dítě za kotníky, udržujte oční kontakt a beze slov dítě velmi pomalu zvedejte za nohy.
- Soustřeďte se na moment, kdy se děťátko úplně "odlepí" od země, aby pohyb byl velmi jemný, plynulý a pomalý.
- Napojte se na své dítě a jeho potřeby, citlivě reagujte na případné projevy nevole - v tom případě pohyb zastavte, jemně vraťte o krok zpět, počkejte na zklidnění, stále udržujte oční kontakt, pak pokračujte. Pokud zklidnění nenastane, pomalu, beze slov se vracejte zpět do výchozí pozice.
- Pokud si při tomto cvičení nejste jisté, dítě to může vnímat a reagovat na to.
- Celou dobu udržujte oční kontakt beze slov!
- V konečné poloze, kdy děťátko visí hlavou dolů, ho nechejte chvíli "rozkoukat", pak ho pomalu ve stejném sledu vracejte do výchozí polohy - pokládáte hlavičku, krk, ramena, zádíčka, zadeček, nohy.
- Nezapomeňte dýchat 🙂 Vaše uvolnění je klíčové pro uvolnění dítěte.
Aktivita pro rodiče - tak trochu jiná stojka:
- Umíte stojku? Pak více slov není potřeba - vzhůru hlavou dolů 🙂
- Neumíte stojku a bojíte se? Zkuste to jinak:
- Stoupněte si zády ke zdi, položte ruce na zem, zvedněte jednu nohu a opřete ji o zeď jen tak vysoko, jak je vám to příjemné, přidejte i druhou nohu; můžete zůstat třeba jen v pozici, jako byste dělali trakař.
- Nohy posunujete "krok za krokem" po zdi tak vysoko, jak je vám příjemné; ruce posuňte po zemi blíž ke zdi, abyste nohama pohodlně dosáhli do potřebné výšky. Pokud jste si na začátku dali ruce příliš daleko a je pro vás náročné se ke zdi přisunout s rukama na zemi, vraťte se zpět do stoje a začněte znovu s rukama blíže ke zdi.
- V cílové pozici se opíráte nárty o zeď, očima se díváte mezi své ruce, máte propnuté nohy, zpevněné hýždě. Vydržte v pozici několik vteřin, čas postupně prodlužujte až na půl minuty či déle 🙂
Procvičování jemné motoriky
Práce s nástrojem - kleště/kleštičky
Připravte si kleštičky, které lze snadno stisknout, předměty k přemisťování, tác, 2 misky apod. Přemisťovat můžete korálky, plstěné kuličky, oříšky, knoflíky apod. Pro inspiraci viz obrázky. Jako místo, kam přemisťovat, můžete využít třeba vlnitou houbu na nádobí nebo obal od vajíček. Začněte s malým počtem předmětů (3 - 4).
- Pracujete na zemi; pokud máte, tak na koberečku.
- Nejprve pomalu, pečlivě, beze slov předveďte uchopení předmětu kleštičkami a jeho přemístění.
- Dítě se učí pracovat s nástrojem.
- Dítě si vezměte před sebe, zády k sobě. Nabídněte dítěti do jedné ruky kleštičky a beze slov mu pomozte je správně uchopit.
- Poté mu podle potřeby veďte ruku s kleštičkami, pomáhejte držet předmět v kleštičkách a poté jej pustit na místo určení.
- Střídejte se s dítětem.
- Pracujte v tichosti.
- Pokud má dítě staršího sourozence, mohou se střídat spolu.
Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě
Loupání banánu, práce s vidličkou
Připravte si banán na loupání - nakrájejte na 4-6 dílů i se slupkou. Slupku na jedné straně podélně nařízněte pro snadné loupání. Připravte si misku, talířek a vidličku.
- Na talířek si dejte připravené kousky banánu s naříznutou slupkou.
- Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte oloupání banánu - v jedné ruce držíte kousek banánu, palcem chytíte slupku v místě naříznutí a loupete dokola.
- Dítě si vezměte na klín, zády k sobě.
- Podejte mu do ruky banán.
- Dítě loupe banán - veďte mu ruce (jednou rukou banán drží, druhou loupe).
Pokud se vám práce daří, můžete pokračovat k nácviku práce s vidličkou.
- Pomalu, pečlivě ukažte dítěti napíchnutí banánu na vidličku a vložení do pusy.
- Nabídněte dítěti vidličku k uchopení.
- Pomozte mu vidličku držet, veďte mu ruku.
- Pomozte dítěti otočit zápěstím tak, aby mohlo napíchnout banán.
- Napíchnutý banán mu pomoztě vložit do pusy.
Opakujte do chvíle, než dítě začne ztrácet zájem. Obě dovednosti trénujte i odděleně. Můžete zapojit jako běžnou součást snídaně/svačiny.