LEKCE 6

Hrajeme si Mones doma

3. skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Chůze dopředu, dozadu, do stran, po schodech

Chůzi jsme už dříve trénovali z pohledu povrchu. V této lekci se budeme soustředit na pohyb celého těla. Jak se s nohama hýbou ruce a kam směřují oči. Budeme pozorovat celé tělo.

Zvědomování nohou a zvyšování citlivosti chodidel napomáhá dětem lépe vnímat pohyb svého těla a jeho koordinaci při chůzi.

Při tomto cvičení je důležité nezatěžovat nohy a chodidla oblečením. Chodidla jsou pro děti nástrojem získávání důležitých informacích, proto musí být NABOSO (bez ponožek, bez capáčků).

 

a) Chůze - vnímání rychlosti a směru pohybu

  • Rodič jde první, díte opakuje podle jeho vzoru. Případně můžete jít společně. Dobré a pro dítě zábavné je použití zrcadla.
  • Stojíte po směru chůze, čelem k zrcadlu. Jděte pomalým krokem dopředu. Couvejte pomalu dozadu. Vnímejte, jak vaše tělo reaguje na chůzi pozpátku.
  • Zrychlete pohyb - běžná chůze vpřed x vzad; rychlá chůze vpřed x vzad.
  • Jděte vpřed po špičkách, couvejte po špičkách. Opět můžete přidat různé tempo chůze.
  • Jděte vpřed po patách, couvejte po patách. Opět můžete přidat různé tempo chůze.
  • Otočte se bokem k zrcadlu a stejný úsek jděte bokem - nejprve přísunem noha k noze tam a zpět, potom s křížením nohou před sebou/za sebou.

b) Schody

  • Najděte si doma či v okolí (klidně i venku) bezpečné a ne příliš vysoké schody. Ideální je schodiště s nízkým zábradlím, kde se dítě může samo držet.
  • Zaměřte se na střídání nohou - 1 schod pravá, další schod levá noha - říkejte nahlas. V tomto věku děti ještě nezvládnou střídat nohy po 1 schodu, vždy musí nejprve stát oběma nohama na stejném schodu, než vykročí na další.
  • Pro rodiče: při chůzi po schodech vnímejte, odkud vychází váš pohyb a zkuste vedení pohybu z různých míst střídat - z kolen, z kyčlí, od chodidla - vnímejte, která varianta vám do těla vnáší lehkost a která tíhu.

Procvičování jemné motoriky

Natahování - práce s gumičkami

Připravte si gumičky, které lze snadno natahovat, mohou mít různé barvy. Připravte si geoboard (prkénko s hřebíky nebo kolíčky, na které je možné gumičky natahovat). Můžete také použít válec (třeba ruličku od toaletního papíru), na který lze gumičky natahovat (viz obrázek).

  • Pracujete na zemi; pokud máte, tak na koberečku.
  • Sedíte vedle dítěte.
  • Pracujte v tichosti.
  • Nejprve dítěti ukažte, pracujte pomalu a pouze s nejnutnějším slovním doprovodem:
    • Uchopení gumičky oběma rukama (ukazováky nebo palci) a její natažení.
    • Umístění gumičky na geoboard na vybrané místo - začněte nasazováním na kolíčky/hřebíky v jedné řadě.
    • Uvolnění napětí gumičky a její ponechání na zvoleném místě.
  • Poté pracuje dítě - nabídněte gumičku k uchopení. Pokud děláte poprvé, veďtě dítěti ruce tak, aby gumičku správně uchopilo (pomožte mu zachytit okraj gumičky jedním a poté druhým palcem).
  • Pomozte dítěti gumičku natáhnout - držíte pouze ruce dítěte, gumičku drží dítě.
  • Společně s dítětem přemístěte gumičku na místo určení.
  • Pomozte dítěti gumičku uvolnit a nechat na vybraném místě.
  • Po zvládnutí techniky míru dopomoci snižujte na nutnou úroveň.

 

Varianty:

  • Po nasazení připravených gumiček přistupte k jejich sundávání - i to je dovednost, kterou se dítě může učit.
  • Gumičky je možné natahovat na válec (viz obrázek).

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Cedník - práce s vodou

  • Připravte si větší misku s vodou a do ní předměty, které plavou (stačí 5-6) - špunty, filcové kuličky, apod. Dále druhou, menší, prázdnou misku na vylovené předměty, cedník. Na úklid nacákané vody si připravte hadřík.
  • Poté dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
    • uchopení cedníku,
    • nabrání plavající zátky apod. z vody sítkem,
    • okapání přebytečné vody ze sítka,
    • vysypání vyloveného přemětu na prázdnou misku.
  • Nabídněte dítěti cedník k uchopení.
  • Poté veďte jeho ruku s cedníkem, naberte společně zátku, okapejte a vysypte do prázdné misky.
  • U sebe i u dítěte sledujte jemnou a čistou práci.
  • Po zvládnutí "techniky" nechte dítě pracovat dál samotné, neodcházejte.
  • Dítě se učí uklidit vodu, která nakapala okolo.
  • Opakujte do chvíle, než dítě začně ztrácet zájem.