LEKCE 10

Hrajeme si Mones doma

3. skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Ruce a balónky

Připravte si do košíku balónky s různými povrchy, velikostmi a barvami + koš, do kterého bude dítě balónky vracet. Pokud v domácnosti máte barevné košíky, které se shodují s barvami balónků, použijte je na rozlišení balónku při vracení.

  • Dítě sedí nebo stojí naproti nám.
  • Házíte mu do rukou. Házíte směrem do středu a pokud sedí i po zemi na pravou, levou stranu.
  • Pokud nechytí, společně pozorujte balónek a nechte dítě balónek zvednou, přinést.
  • Doporučujeme mít barevné balónky a nechat je dítě vybírat podle barev.
  • Jako domácí basket-koš můžete posloužit reálný koš. 🙂

Procvičování jemné motoriky

Zámek a klíč

Klíče jsou pro nás důležité, používáme je každý den. Odemykání/zamykání vyžaduje soustředění - dítě se při aktivitě ztiší a zklidní.

Připravte si zámek a klíč (například na kolo, visací).

  • Nejprve dítěti pomalu, beze slov ukažte zasunutí klíče, odemčení/zamčení zámku a otevření/zavření zámku.
  • Potom nabídněte dítěti klíč do ruky a společně (dítě drží klíč, vy držíte ruku dítěte s klíčem) zasuňte klíč do zámku a otočte.
  • Následně společně otevřete/zavřete zámek.
  • Pokud už dítě činnost zná a zvládá, nechte ho pracovat samo.

Varianty:

  • Můžete připravit různé klíče k zámku a nechat dítě vybrat správný (lze i u dveřního zámku).
  • Můžete nakreslit obrysy klíčů a přiřazovat k nim správné klíče (viz obrázek).

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Přesívání

Připravte si cedník, lžíci, mísu s moukou a předměty k přesívání (korálky, čočka apod. - zamíchejte do mouky), 2 další prázdné misky - malou a velkou. Na úklid rozsypané mouky si připravte smetáček a lopatku nebo hadřík.

  • Poté dítěti pečlivě, pomalubeze slov ukažte:
    • uchopení cedníku jednou rukou, uchopení lžíce druhou rukou, cedník držte nad prázdnou velkou mísou,
    • nabrání mouky lžící a vysypání do síta,
    • přesívání - pohyb sítem, pohyb lžící v sítu,
    • přemístění předmětů, které zůstaly v sítu, do druhé, menší misky.
  • Nabídněte dítěti cedník k uchopení do jedné ruky a lžíci do druhé ruky.
  • Stoupněte si za dítě a veďte mu ruce, pokud děláte poprvé. Držte ruce dítěte, nástroje drží pouze dítě.
  • Poté veďte ruku dítěte se lžící, naberte společně mouku a nasypte do síta. Pak veďte ruce dítěte a společně prosívejte.
  • Nakonec dítě přemístí předměty ze síta do menší misky. Podle jejich velikosti je buď přendává rukou jednotlivě nebo je přesype.
  • U sebe i u dítěte sledujte čistou práci.
  • Po zvládnutí "techniky" nechte dítě pracovat dál samo.
  • Výsledkem činnosti je mísa s moukou a mísa pouze s předměty (např. čočkou).
  • Dítě se učí mouku, kterou rozsypalo okolo, uklidit.
  • Opakujte do chvíle, než dítě začně ztrácet zájem.

Varianty:

  • Můžete pracovat s moučkovým cukrem a přesívat hrudky nebo s pískem a vybírat kamínky.