LEKCE 11

Hrajeme si Mones doma

4. skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Skáčeme

  • Ve studiu na zemi máme velké barevné kruhy.
  • Ty vám doma může nahradit páska nebo provázek na zemi.
  • Venku si namalujte panáka nebo právě ty kruhy, různé tvary.
  • Jděte příkladem, skákejte jako první.
  • Říkáme u toho i barvy, pokud jsme je na zemi mohli udělat.
  • Nejmenší děti držíme za tělo (ne pod zadečkem), uvolníme je i sebe tak, aby nadskakovaly s námi i v držení před sebou.
  • Nejmenší neopíráme o naše tělo.

Procvičování jemné motoriky

Uchopování a vkládání drobných předmětů

Varianta na doma 

Medvěd/láhev s úzkým hrdlem a fazole

  • Připravte si láhev a mističku s fazolí, korálkem...
  • Láhev/medvěd stojí na tácku nebo držte v ruce podle potřeby.
  • Předveďte, jak vhodíte do lahvičky fazoli.
  • Fazole nabízejte po jedné.
  • Podle dovednosti může brát dítě i samo z mističky.
  • Dítě střídá ruce (vhodí levou, pak pravou), vy také.
  • Případně se můžete střídat s dítětem po každé ruce (dítě levou, vy levou, dítě pravou, vy pravou).
  • Střídejte výšku, polohu láhve (vkládání shora, zepředu, ze stran).
  • Pracujte v tichosti.
  • Pokud má dítě sourozence, starší může jít příkladem.

Varianta na ven 

  • Vhazování kamínků: hledejte kamínky vhodné velikosti a vhazujte do láhve s úzkým hrdlem.
  • Kamínky v láhvi mohou sloužit i jako hudební nástroj 🙂

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Přesypávání

Varianta na doma 

Připravíme si tác, 2 hrnečky, misku a něco k přesypávání (např. čočka, fazole, cerálie apod.).

Dítě se učí něco držet, směrovat, ohýbat zápěstí.

  • Do jednoho hrnečku připravte malé množství suroviny k přesypání (pokud bude vydávat zvuky, tím lépe).
  • Nejprve dítěti pečlivě, pomalu, beze slov, ukážeme.
  • Zpočátku mu vedeme ruku a učíme ho tak kontrolovat přesypané množství.
  • Společně uklízíme, co se vysypalo vedle.
  • Střídejte variaty 
    • začněte přesypáváním z hrnečku do mísy/hrnce
    • z hrnečku do hrnečku 
  • Opakujte do chvíle, kdy dítě začne ztrácet zájem.

Varianta na ven 

  • Přesypávání písku z lopatky do kbelíku, bábovičky....
  • Dítě se učí všechen nabraný písek nasypat do určené nádoby.
  • Předveďte a dítě následně neopravujte slovně, ale veďte mu ruku.
  • Sledujte čistou práci.