LEKCE 12

Hrajeme si Mones doma

5. skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Rovnováha na balančním prvku, prkně, obrubníku, laně nebo čáře na zemi 

Cvičení pro vnímání rovnováhy našeho těla. Čas pro soustředění, zklidnění.

Dítě se drží nás pokud potřebuje, naše ruka je mu poblíž k dispozici, ale nevedemo ho, nedržíme. Případně dítě stojí u skříňky, o kterou se může jistit samo. Rodič aktivitu vždy nejprve předvede sám, potom zkouší samo dítě.

Aktivita doma :

  • Balancování na nafouknutém podsedáku: dítě stojí na podsedáku a snaží se udržet rovnouváhu bez opory. Náročnější je balancování na masážní straně s "čudlíky".
  • Máte-li doma houpací prkno, nechte dítě balancovat na něm.

Aktivita venku:

  • Chůzce po trámu či obrubníku: jiná varianta balancování (nehýbe se podložka, ale snažíme se udržet rovnováhu při pomalé chůzi po úzké podložce). Lze trénovat i doma chůzí po čáře, laně na zemi. Pro ztížení zkuste holubičku.
  • Po čáře na zemi může dítě vyzkoušet i jízdu na odrážedle (vy na kole).
  • Chůze po prkně podloženém špalkem (houpačka): nejprve dítěti pomalu předveďte, aby dobře vidělo moment zhoupnutí prkna dolů; dítě poté zkouší samo, rodič jde vedle (nikoliv po prkně) - sledujte moment, kdy se prkno přehoupne dolů, a reakci dítěte na tento pohyb. Buďte dítěti k dispozici, aby se mohlo chytit/přidržet vaší ruky, pokud to potřebuje.
    Balancování pro rodiče:

Vzpomínáte na náš "medvědí válec" ve studiu? Zkuste doma najít pevný válec, např. dřevěný váleček na těsto a vyzkoušejte na něm chvíli balancovat, případně posunovat se dopředu, dozadu.

Velký balón

  • Posaďte dítě na velký balón proti vám.
  • Držte dítě za stehna.
  • Pomalu balónem otáčejte v malých kroužcích.
  • Změňte směr otáčení.

Procvičování jemné motoriky

V tomto týdnu se zaměříme na pomůcky, které máme doma a daly by se "dotvořit".

Většina výrobců se  omezí se na info, že je pro dítě od 3 let. Z praxe víme, že je možné podívat se na různé pomůcky kreativněji a pracovat s obrázky, které už menší děti navedou podle barev nebo tvarů. Přikládáním na obrázky, které jim vytvoříte, podstatně rozšíříte varianty u jedné hračky. Použít můžete i jen obrysy. Každý obrázek využijete pojmenováním. 

Pokud máte tiskárnu, tak je vaše práce velice jednoduchá (viz foto).

Pokud jste odkázáni na své kreslicí, malířské umění, tak si uvědomte, že dítě, keré vás uvidí malovat, podporujete vlastním příkladem v jeho talentech.

Příklad

Barevní sloni

  • Barevní sloni se skládají jako puzzle do sebe chobotem, navazují na sebe čísly.
  • Dítěti předvedeme.
  • Na začátku použijeme kontrolní obrázek/y.
  • U nejmenších dětí můžeme použít slony s čísly do 5.
  • Podle zkušeností dítěte mu beze slov a jemně vedeme jeho ruku.
  • Podle věku určujeme barvy i čísla. Dítě může jen poslouchat, nemusí opakovat.

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Rozepínání, zapínání - suchý zip, zip s jezdcem, knoflíky, tkaničky

  • Dítěti předvedeme pomalu, přesně, jakým způsobem zipy rozepnout a zapnout.
  • Beze slov!
  • Následně pracujeme společně s dítětem.
  • Popřípadě dítě pracuje samo.
  • Dítěti můžeme pomoci tím, že mu vedeme ruce.
  • Práci můžeme rozdělit na dílčí úkony - dítě se zapojuje dle svých schopností.

Vybereme aktivitu podle schopností dítěte. Vycházíme z toho, co máme doma a co nejvíce může dítě používat. Dítě při nácviku nemá oblečení/obuv na sobě :-). U knoflíků můžeme práci zpestřit pojmenováváním barev, tvarů. Dovednost zvyšujeme až k nejobtížnější tkaničce (tu děti zvládají často až před školou).