LEKCE 10

Hrajeme si Mones doma

5.  skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Ruce a bolónky

Připravte si do košíku balónky s různými povrchy, velikostmi a barvami + koš, do kterého bude dítě balónky vracet. Pokud v domácnosti máte barevné košíky, které se shodují s barvami balónků, použijte je na rozlišení balónku při vracení.

  • Dítě sedí nebo stojí naproti nám.
  • Házíme mu do rukou. Házíme směrem do středu a pokud sedí po zemi na pravou, levou stranu.
  • Obtížnost zvýšíme rychlostí (tak, aby dítě bezpečně chytlo), ve stoje dítě hází do velkého koše, který je na zemi, židli... Obráceně - dítě může být na vyvýšeném místě.
  • Pokud nechytí, necháme dítě balónek zvednout, přinést.
  • Doporučujeme mít barevné balónky a pojmenovávat je. Dítě tím vedete k rozlišení.
  • Jako domácí basket-koš můžete posloužit reálný koš. 🙂

Procvičování jemné motoriky

Zámek a klíč

Klíče jsou pro nás důležité, používáme je každý den. Odemykání/zamykání vyžaduje soustředění - dítě se při aktivitě ztiší a zklidní.

Připravte si zámek a klíč (například na kolo, visací) nebo, pokud máte, několik zámků s klíčem.

  • Nejprve dítěti pomalu, beze slov ukažte výběr správného klíče, zasunutí klíče do zámku, a odemčení/zamčení a otevření/zavření zámku.
  • Potom nechte dítě pracovat samo.

Varianty:

  • Můžete připravit různé klíče k zámku a nechat dítě vybrat správný (lze i u dveřního zámku).
  • Můžete nakreslit obrysy klíčů a přiřazovat k nim správné klíče (viz obrázek).

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Přesívání

Připravte si cedník, lžíci, mísu s moukou a předměty k přesívání (korálky, čočka apod. - zamíchejte do mouky), 2 další prázdné misky - malou a velkou. Na úklid rozsypané mouky si připravte smetáček a lopatku nebo hadřík.

  • Poté dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
    • uchopení cedníku jednou rukou, uchopení lžíce druhou rukou, cedník držte nad prázdnou velkou mísou,
    • nabrání mouky lžící a vysypání do síta,
    • přesívání - pohyb sítem, pohyb lžící v sítu,
    • přemístění předmětů, které zůstaly v sítu, do druhé, menší misky.
  • Nabídněte dítěti cedník k uchopení do jedné ruky a lžíci do druhé ruky.
  • Stoupněte si za dítě a veďte mu ruce, pokud děláte poprvé. Držte ruce dítěte, nástroje drží pouze dítě.
  • Nakonec dítě přemístí předměty ze síta do menší misky. Podle jejich velikosti je buď přendává rukou jednotlivě nebo je přesype.
  • U sebe i u dítěte sledujte čistou práci.
  • Výsledkem činnosti je mísa s moukou a mísa pouze s předměty (např. čočkou).
  • Dítě se učí mouku, kterou rozsypalo okolo, uklidit.
  • Opakujte do chvíle, než dítě začně ztrácet zájem.

Varianty:

  • Můžete pracovat s moučkovým cukrem a přesívat hrudky nebo venku s pískem a vybírat kamínky.