LEKCE 6

Hrajeme si Mones doma

 6. skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Chůze dopředu, dozadu, do stran, po schodech

Chůzi jsme už dříve trénovali z pohledu povrchu. V této lekci se budeme soustředit na pohyb celého těla. Jak se s nohama hýbou ruce a kam směřují oči. Budeme pozorovat celé tělo.

Zvědomování nohou a zvyšování citlivosti chodidel napomáhá dětem lépe vnímat pohyb svého těla a jeho koordinaci při chůzi.

Při tomto cvičení je důležité nezatěžovat nohy a chodidla oblečením. Chodidla jsou pro děti nástrojem získávání důležitých informacích, proto musí být NABOSO (bez ponožek, bez capáčků).

 

a) Chůze - vnímání rychlosti a směru pohybu

  • Rodič jde první, díte opakuje podle jeho vzoru. Případně můžete jít společně, tzn. souběžně ve stejném směru. Dobré a pro dítě zábavné je použití zrcadla. Případně lze nahradit "zrcadlením pohybu" - tzn. jdete s dítětem proti sobě (jako v zrcadle).
  • Stojíte po směru chůze, čelem k zrcadlu. Jděte pomalým krokem dopředu. Couvejte pomalu dozadu. Vnímejte, jak vaše tělo reaguje na chůzi pozpátku.
  • Zrychlete pohyb - běžná chůze vpřed x vzad; rychlá chůze vpřed x vzad.
  • Jděte vpřed po špičkách, couvejte po špičkách. Opět můžete přidat různé tempo chůze.
  • Jděte vpřed po patách, couvejte po patách. Opět můžete přidat různé tempo chůze.
  • Otočte se bokem k zrcadlu (případně s dítětem čelem k sobě) a stejný úsek jděte bokem - nejprve přísunem noha k noze tam a zpět, potom s křížením nohou před sebou/za sebou.

b) Schody

  • Najděte si doma či v okolí (klidně i venku) bezpečné schody. Ideální je schodiště s nízkým zábradlím, kde se dítě může samo držet.
  • Zkoušejte různé varianty chůze do schodů a ze schodů - chůze popředu, couvání, chůze po špičkách.
  • Chůzi po schodech můžete spojit se zábavnou hrou - chůze podle pokynů rodiče či dítěte, např. 3 schody nahoru, 1 schod zpět, 4 schody po špičkách nahoru, 2 schody po špičkách dolů, 3 schody dolů couvat, 2 schody nahoru couvat, apod.
  • Pro rodiče: při chůzi po schodech vnímejte, odkud vychází váš pohyb a zkuste vedení pohybu z různých míst střídat - z kolen, z kyčlí, od chodidla - vnímejte, která varianta vám do těla vnáší lehkost a která tíhu.

Procvičování jemné motoriky

Natahování - práce s gumičkami

Připravte si gumičky, které lze snadno natahovat, mohou mít různé barvy. Připravte si geoboard (prkénko s hřebíky nebo kolíčky, na které je možné gumičky natahovat). Můžete si vyrobit šablonu tvarů, které lze gumičkou na tabulce vytvořit (obdélník, trojúhelník, čtverec). Můžete také použít válec (třeba ruličku od toaletního papíru), na který lze gumičky natahovat (viz obrázek).

  • Pracujete na zemi; pokud máte, tak na koberečku.
  • Sedíte vedle dítěte.
  • Pracujte v tichosti.
  • Nejprve dítěti ukažte, pracujte pomalu a poue s nejnutnějším slovním doprovodem:
    • Uchopení gumičky oběma rukama (ukazováky nebo palci) a její natažení.
    • Umístění gumičky na geoboard a vytvoření požadovaného tvaru, začněte úsečkou (tedy umístění na kolíčky v jedné řadě.
    • Uvolnění napětí gumičky a její ponechání na zvoleném místě.
  • Poté pracuje dítě - nabídněte gumičku k uchopení. Pokud děláte poprvé, veďtě dítěti ruce tak, aby gumičku správně uchopilo (pomožte mu zachytit okraj gumičky jedním a poté druhým palcem).
  • Pomozte dítěti gumičku natáhnout - držíte pouze ruce dítěte, gumičku drží dítě.
  • Společně s dítětem přemístěte gumičku na místo určení.
  • Pomozte dítěti gumičku uvolnit a nechat na vybraném místě.
  • Po zvládnutí techniky míru dopomoci snižujte na nutnou úroveň, pokud dítě zvládne, může pracovat samo.

 

Varianty:

  • Po nasazení připravených gumiček přistupte k jejich sundávání - i to je dovednost, kterou se dítě může učit.
  • Gumičky je možné natahovat na válec (viz obrázek).

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Cedník - práce s vodou

  • Připravte si větší misku s vodou a do ní předměty, které plavou - špunty, filcové kuličky, apod. Dále druhou, menší, prázdnou misku na vylovené předměty, cedník. Na úklid nacákané vody si připravte hadřík.
  • Poté dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
    • uchopení cedníku,
    • nabrání plavající zátky apod. z vody sítkem,
    • okapání přebytečné vody ze sítka,
    • vysypání vyloveného přemětu na prázdnou misku.
  • Nabídněte dítěti cedník k uchopení.
  • Pokud dělá poprvé, veďte ruku dítěte s cedníkem, naberte společně předmět z vody a okapejte.
  • Nakonec přemístěte předměty ze síta do menší misky. Podle jejich velikosti je lze přendat rukou jednotlivě nebo je přesypat.
  • U sebe i u dítěte sledujte jemnou a čistou práci.
  • Po zvládnutí "techniky" nechte dítě pracovat dál samo. 
  • Dítě se učí vodu nakapanou okolo vodu uklidit.
  • Opakujte do chvíle, než dítě začně ztrácet zájem.