LEKCE 8
Hrajeme si Mones doma
6. skupina
Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova
Ruce a balónky - "prodloužená ruka"
Tyčka, pálka
- Připravte si nafukovací nebo jiný lehký balonek a 3 tyčky nebo pálky, rakety.
- Nabídněte 2 malé pálky, rakety/tyčky a společně s ním a se svou pálkou pinkejte do balónku nebo balónů.
- Varianta je s nafouknutým a zavěšeným balónkem.
- Střídejte ruce, kterými vedete úder.
- Zkuste úder oběma pálkami současně. Veďte i dítě k použití obou rukou najednou (stojíte za ním).
Procvičování jemné motoriky
Párátka a cukřenka
- Pokud připravujete na tácek, tak do mističky dejte přiměřený počet párátek, aby dítě nebylo frustrované a zvládlo všechna párátka do dírek zastrkat. V případě neúspěchu s trpělivostí dítěte dejte pouze velmi omezený počet.
- Děti znají z lekce, tak v domácím prostředí by se hodilo udělat změnu - obarvěte párátka 2 a více barvami.
- Pracujte s variantami - jednou vy, jednou dítě/společně/pravá, levá ruka.
- Cukřenka stojí na jednom místě a nikdo ji nezvedá/cukřenku držíte ve vodorovné poloze/zvedněte ji do výšky, aby se dítě muselo natáhnout/dírku nahmatat prsty/poslepu ....
- Místo párátek, cukřenky použijte cedník, špagety atd. - vhodná varianta pro menší děti.
Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě
Strouhání mýdla, dělání mydlinek
- Na tácku je mýdlo (v krabičce), malé struhadlo v bílé mističce, větší miska, džbánek s vodou, šlehač.
- Na mýdle je navlečená gumička, která určuje hranici, za kterou dítě při strouhání nestrká prsty.
- Aktivitu si rozdělte na 2 části. Na tácek si připravte pomůcky jen ke strouhání, nebo jen ke šlehání.
- 1. STROUHÁNÍ: Ukažte postup strouhání mýdla. Nemluvte (vnímání slov zbytečně zatěžuje smysly a mozek dítěte a rozptyluje jeho soustředění na činnost samotnou), soustřeďte se, sedíte na stejné straně jako dítě.
- Až dítě začne napodobovat vaši činnost, stojíte za ním a nenásilně máte pod kontrolou jeho prsty na mýdle a pohyby na struhadle. Nebojte se zlehka dětské ruce podržet.
- Pokud se dítě brání, tak je důležité, aby pracovalo pomalu.
- 2. ŠLEHÁNÍ: Předvedeme - nastrouhané mýdlo vysypeme do misky, zalijeme troškou vody a šlehačem vytváříme mýdlové bublinky.
- I v tomto případě stojíte za dítětem. Na bubliny potřebujete dost mýdla a rychlost s určitou dávkou síly. Při práci dítěti vedeme ruce.
- Nedílnou součástí aktivity je i úklid tácku.