LEKCE 12
Hrajeme si Mones doma
2. skupina
Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova
Rovnováha na balančním prvku, prkně, obrubníku
Cvičení pro vnímání rovnováhy v našeho těla. Čas pro soustředění, zklidnění.
Dítě se drží nás pokud potřebuje, naše ruka je mu poblíž k dispozici, ale nevedemo ho, nedržíme. Rodič aktivitu vždy nejprve předvede sám, potom zkouší samo dítě.
Balancování na nafouknutém podsedáku - aktivita na doma:
- Dítě stojí na podsedáku a snaží se udržet rovnouváhu. Může se jistit oporou o naše ruce (drží se ono nás, ne my jeho).
- Máte-li doma houpací prkno, nechte dítě balancovat na něm, postupně s co nejmenší oporou o vás.
Pro zdatnější chodce - aktivita venku:
- Chůze po prkně podloženém špalkem (houpačka): nejprve dítěti pomalu předveďte, aby dobře vidělo moment zhoupnutí prkna dolů; dítě poté zkouší samo, rodič jde vedle (nikoliv po prkně) - sledujte moment, kdy se prkno přehoupne dolů, a reakci dítěte na tento pohyb. Buďte dítěti neustále k dispozici, aby se mohlo chytit/přidržet vaší ruky, pokud to potřebuje.
Náročnější varianta balancování pro rodiče:
- Zkuste sami, bez dítěte, chůzi po obrubníku - jak se vám daří udržet rovnováhu?
- Vzpomínáte na náš "medvědí válec" ve studiu? Zkuste doma nají pevný válec, např. dřevěný váleček na těsto a vyzkoušejte na něm chvíli balancovat, případně posunovat se dopředu, dozadu.
Velký balón
- Posaďte dítě na velký balón proti vám.
- Držte dítě za stehna.
- Pomalu balónem otáčejte v malých kroužcích.
- Změňte směr otáčení.
Procvičování jemné motoriky
V tomto týdnu se zaměříme na pomůcky, které máme doma a daly by se "dotvořit".
Většina výrobců se omezí se na info, že je pro dítě od 3 let. Z praxe víme, že je možné podívat se na různé pomůcky kreativněji a pracovat s obrázky, které už menší děti navedou podle barev nebo tvarů. Přikládáním na obrázky, které jim vytvoříte, podstatně rozšíříte varianty u jedné hračky. Použít můžete i jen obrysy. Každý obrázek využijete pojmenováním.
Pokud máte tiskárnu, tak je vaše práce velice jednoduchá (viz foto).
Pokud jste odkázáni na své kreslicí, malířské umění, tak si uvědomte, že dítě, keré vás uvidí malovat, podporujete vlastním příkladem v jeho talentech.
Příklad
Barevní sloni
- Barevní sloni se skládají jako puzzle do sebe chobotem, navazují na sebe čísly.
- U menších dětí můžeme použít slony s čísly do 5.
- Dítěti předvedeme.
- Na začátku použijeme kontrolní obrázek/y.
- Podle zkušeností dítěte mu beze slov a jemně vedeme jeho ruku .
- Podle věku určujeme barvy i čísla. Dítě může jen poslouchat, nemusí opakovat.
Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě
Rozepínání, zapínání - suchý zip, zip s jezdcem, knoflíky, tkaničky
- Obraťte svou pozornost k pleně a začněte trénovat s dítětem na ní.
- Dítěti předvedeme pomalu jakým způsobem zipy rozepnout.
- Beze slov!
- Následně pracujeme společně s dítětem, vedeme mu ruce.
- Práci můžeme rozdělit na dílčí úkony - dítě se zapojuje dle svých schopností.
- Zapínání přichází na řadu běžně až po získání dovednost rozepnout.