LEKCE 4

Hrajeme si Mones doma

4. skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Svět vzhůru nohama 🙂

Všechna cvičení, v nichž se naše tělo dostane "hlavou dolů", podporují uvolnění celého těla, vnitřních orgánů, svalů i vazů, a zklidnění mysli - dětí i rodičů 🙂

Vyvěšení dítěte hlavou dolů:

  • Položte dítě před sebe na zem na záda.
  • Navažte beze slov oční kontakt.
  • Chytněte dítě za kotníky, udržujte oční kontaktbeze slov dítě velmi pomalu zvedejte za nohy.
  • Soustřeďte se na moment, kdy se děťátko úplně "odlepí" od země, aby pohyb byl velmi jemný, plynulý a pomalý.
  • Napojte se na své dítě a jeho potřeby, citlivě reagujte na případné projevy nevole - v tom případě pohyb zastavte, jemně vraťte o krok zpět, počkejte na zklidnění, stále udržujte oční kontakt, pak pokračujte. Pokud zklidnění nenastane, pomalu, beze slov se vracejte zpět do výchozí pozice.
  • Pokud si při tomto cvičení nejste jisté, dítě to může vnímat a reagovat na to.
  • V konečné poloze, kdy dítě visí hlavou dolů, ho necháme chvíli "rozkoukat", můžeme s ním lehce kroužit nalevo-napravo.
  • Pak ho pomalu ve stejném sledu vracíte do výchozí polohy - dítě pokládá hlavu, ramena, záda, zadeček, nohy. Zkušenější děti, které jsou na tuto polohu zvyklé, mohou mít tendenci při pokládání na zem jít přes aktivní oporu o své ruce až do lehu na břicho. I to je v pořádku.
  • Důležité je provádět toto cvičení opravdu VELMI POMALU a zcela BEZE SLOV, aby se dítě mohlo soustředit na pocity ve svém těle. Cílem není dítě "rozdovádět", ale zklidnit.
  • Nezapomeňte dýchat 🙂 Vaše uvolnění je klíčové pro uvolnění dítěte.

Aktivita pro rodiče - tak trochu jiná stojka:

  • Umíte stojku? Pak více slov není potřeba - vzhůru hlavou dolů 🙂
  • Neumíte stojku a bojíte se? Zkuste to jinak:
    • Stoupněte si zády ke zdi, položte ruce na zem, zvedněte jednu nohu a opřete ji o zeď jen tak vysoko, jak je vám to příjemné, přidejte i druhou nohu; můžete zůstat třeba jen v pozici, jako byste dělali trakař.
    • Nohy posunujete "krok za krokem" po zdi tak vysoko, jak je vám příjemné; ruce posuňte po zemi blíž ke zdi, abyste nohama pohodlně dosáhli do potřebné výšky. Pokud jste si na začátku dali ruce příliš daleko a je pro vás náročné se ke zdi přisunout s rukama na zemi, vraťte se zpět do stoje a začněte znovu s rukama blíže ke zdi.
    • V cílové pozici se opíráte nárty o zeď, očima se díváte mezi své ruce, máte propnuté nohy, zpevněné hýždě. Vydržte v pozici několik vteřin, čas postupně prodlužujte až na půl minuty či déle 🙂

Procvičování jemné motoriky

Práce s nástrojem - kleště/kleštičky

Připravte si kleštičky a předměty k přemisťování, tác, 2 misky apod. Přemisťovat můžete korálky, plstěné kuličky, oříšky, knoflíky apod. Pro inspiraci viz obrázky. Jako místo, kam přemisťovat, můžete využít třeba vlnitou houbu na nádobí nebo obal od vajíček. Zvolte přiměřený počet předmětů, aby dítě zvládlo činnost dokončit, postupně můžete počet zvyšovat. Předměty různé barvy může dítě třídit.

  • Pracujete na zemi; pokud máte, tak na koberečku.
  • Sedíte vedle dítěte.
  • Nejprve pomalu, pečlivě a beze slov předveďte uchopení kleštiček, uchopení předmětu kleštičkami a jeho přemístění.
  • Dítě se učí pracovat s nástrojem - pomozte mu kleštičky správně uchopit. Poté mu podle potřeby veďte ruku s kleštičkami, pomáhejte držet předmět v kleštičkách a poté jej pustit na místo určení.
  • Střídejte se s dítětem.
  • Pracujte v tichosti.
  • Pokud má dítě sourozence, starší může jít příkladem.

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Loupání a krájení

Připravíme si tác, malý ostrý nožík, malé prkénko, talířek, misku a vidličku. Ovoce na loupání a krájení (ideální je banán, krájet lze i jablko, okurku, loupat např. mandarinku). Banán nakrájejte na 3 - 4 díly i se slupkou. Slupku na jedné straně podélně nařízněte pro snadné loupání. Jablko nakrájejte na měsíčky. Salátovou okurku nakrájejte na cca 10 cm dlouhé kousky a podélně na čtvrtiny. Připravujte vždy pouze jeden druh ovce/zeleniny.

  • Na tác připravte talířek s ovocem, prkénko s nožíkem a misku s vidličkou.
  • Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov, ukažte:
    • 1. loupání, 2. krájení, 3. přemístění ovoce do misky, 4. napíchnutí na vidličku.
  • Dítě nechte oloupat banán.
  • Poté přejde dítě ke krájení. Jednou rukou dítě drží ovoce a druhou nožík.
  • Stoupněte si za dítě a veďte/kontrolujte mu obě ruce - podle dovednosti držte nebo kontrolujte ruce dítěte zeshora.
  • Kontrolujte bezpečnost práce s nožem.
  • Nakrájené ovoce dítě přemístí do misky.
  • Ovoce v misce si dítě napichuje na vidličku. Pomozte dítěti správně uchopit vidličku a natočit ruku tak, aby mohlo ovoce napíchnout.
  • Opakujte do chvíle, než dítě začne ztrácet zájem.
  • Můžete zapojit jako běžnou součást snídaně/svačiny.