LEKCE 6
Hrajeme si Mones doma
5. skupina
Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova
Chůze dopředu, dozadu, do stran, po schodech
Chůzi jsme už dříve trénovali z pohledu povrchu. V této lekci se budeme soustředit na pohyb celého těla. Jak se s nohama hýbou ruce a kam směřují oči. Budeme pozorovat celé tělo.
Zvědomování nohou a zvyšování citlivosti chodidel napomáhá dětem lépe vnímat pohyb svého těla a jeho koordinaci při chůzi.
Při tomto cvičení je důležité nezatěžovat nohy a chodidla oblečením. Chodidla jsou pro děti nástrojem získávání důležitých informacích, proto musí být NABOSO (bez ponožek, bez capáčků).
a) Chůze - vnímání rychlosti a směru pohybu
- Rodič jde první, díte opakuje podle jeho vzoru. Případně můžete jít společně, tzn. souběžně ve stejném směru. Dobré a pro dítě zábavné je použití zrcadla. Případně lze nahradit "zrcadlením pohybu" - tzn. jdete s dítětem proti sobě (jako v zrcadle).
- Stojíte po směru chůze, čelem k zrcadlu. Jděte pomalým krokem dopředu. Couvejte pomalu dozadu. Vnímejte, jak vaše tělo reaguje na chůzi pozpátku.
- Zrychlete pohyb - běžná chůze vpřed x vzad; rychlá chůze vpřed x vzad.
- Jděte vpřed po špičkách, couvejte po špičkách. Opět můžete přidat různé tempo chůze.
- Jděte vpřed po patách, couvejte po patách. Opět můžete přidat různé tempo chůze.
- Otočte se bokem k zrcadlu (případně s dítětem čelem k sobě) a stejný úsek jděte bokem - nejprve přísunem noha k noze tam a zpět, potom s křížením nohou před sebou/za sebou.
b) Schody
- Najděte si doma či v okolí (klidně i venku) bezpečné schody. Ideální je schodiště s nízkým zábradlím, kde se dítě může samo držet.
- Zaměřte se na střídání nohou - 1 schod pravá, další schod levá noha - říkejte nahlas. Pokud dítě ještě nezvládne střídat nohy po 1 schodu (tzn. vždy musí nejprve stát oběma nohama na stejném schodu, než vykročí na další), trénujte tuto variantu a pomalu zkoušejte střídání po 1 schodu. Nejlépe funguje nápodoba rodiče.
- U zdatnějších chodců, kteří již dobře zvládají standardní chůzi po schodech, zkoušejte různé varianty chůze do schodů a ze schodů - chůze popředu, couvání, chůze po špičkách.
- Pro rodiče: při chůzi po schodech vnímejte, odkud vychází váš pohyb a zkuste vedení pohybu z různých míst střídat - z kolen, z kyčlí, od chodidla - vnímejte, která varianta vám do těla vnáší lehkost a která tíhu.
Procvičování jemné motoriky
Natahování - práce s gumičkami
Připravte si gumičky, které lze snadno natahovat, mohou mít různé barvy. Připravte si geoboard (prkénko s hřebíky nebo kolíčky, na které je možné gumičky natahovat). Můžete také použít válec (třeba ruličku od toaletního papíru), na který lze gumičky natahovat (viz obrázek).
- Pracujete na zemi; pokud máte, tak na koberečku.
- Sedíte vedle dítěte.
- Pracujte v tichosti.
- Nejprve dítěti ukažte, pracujte pomalu a poue s nejnutnějším slovním doprovodem:
- Uchopení gumičky oběma rukama (ukazováky nebo palci) a její natažení.
- Umístění gumičky na geoboard na vybrané místo - začněte nasazováním na kolíčky/hřebíky v jedné řadě.
- Uvolnění napětí gumičky a její ponechání na zvoleném místě.
- Poté pracuje dítě - nabídněte gumičku k uchopení. Pokud děláte poprvé, veďtě dítěti ruce tak, aby gumičku správně uchopilo (pomožte mu zachytit okraj gumičky jedním a poté druhým palcem).
- Pomozte dítěti gumičku natáhnout - držíte pouze ruce dítěte, gumičku drží dítě.
- Společně s dítětem přemístěte gumičku na místo určení.
- Pomozte dítěti gumičku uvolnit a nechat na vybraném místě.
- Po zvládnutí techniky míru dopomoci snižujte na nutnou úroveň, pokud dítě zvládne, může pracovat samo.
Varianty:
- Po nasazení připravených gumiček přistupte k jejich sundávání - i to je dovednost, kterou se dítě může učit.
- Gumičky je možné natahovat na válec (viz obrázek).
Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě
Cedník - práce s vodou
- Připravte si větší misku s vodou a do ní předměty, které plavou - špunty, filcové kuličky, apod. Dále druhou, menší, prázdnou misku na vylovené předměty, cedník. Na úklid nacákané vody si připravte hadřík.
- Poté dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
- uchopení cedníku
- nabrání plavající zátky apod. z vody sítkem,
- okapání přebytečné vody ze sítka,
- vysypání vyloveného přemětu na prázdnou misku.
- Nabídněte dítěti cedník k uchopení.
- Poté veďte jeho ruku s cedníkem, naberte společně předmět z vody a okapejte.
- Nakonec přemístěte předměty ze síta do menší misky. Podle jejich velikosti je lze přendat rukou jednotlivě nebo je přesypat.
- U sebe i u dítěte sledujte jemnou a čistou práci.
- Po zvládnutí "techniky" nechte dítě pracovat dál samo.
- Dítě se učí vodu nakapanou okolo vodu uklidit.
- Opakujte do chvíle, než dítě začně ztrácet zájem.