MONES TIPY NA
dárky pro děti do 3 let

NEJMENŠÍ MIMI
skupina 1
4 - 6 měsíců
Ve věku 4 měsíců jste již s miminkem vyladěné a vnímáte, že může potřebovat něco víc, než mu můžete nabídnout z domácích zdrojů.
olejíček na masáž
Děti potřebují vnímat celé tělo a učit se ho poznávat. Nejlépe fungují masáže, kde se s velkou pozorností věnujete celému dětskému tělíčku. U nás všechny části těla pojmenováváme a navádíme k pomalým, klidným pohybům. I neklidné dítě se po chvíli oddá uvolňujícím tlakům na tělo. Je třeba pravidelnost a dostatek času. Pokud přidáte na konci i protahování rukou a nohou, užijete si i velkou legraci.


LEZCI
skupina 1
7 - 9 měsíců
Půlroční dítě se může začít nudit. Už není miminko a chce svou porci akce. Podnětů, které jsou běžně dostupné i kreativní mamince, rychle ubývá 🙂.
balónek s rolničkou
Balón, balónek je neocenitelný pomocník a nikdy jich není dost. Pomáhá, inspiruje k lezení, otáčení celého těla nebo jen očí. Nastartovat lezení může i nakloněná plocha, po které balónek utíká. Dítě ho pozoruje, následuje a šikmá plocha navíc rozvíjí vnímání vnitřní i vnější rovnováhy těla. Balónek můžete upevnit na hrazdu, kde do něj dítě strká nohama i rukama. Balónek skvěle pomáhá s objevováním nohou. Tyčka, pálka, raketa - nástroje a zároveň prodloužená ruka dítěte a získávání dovedností budoucích "šampiónů".


CHODCI A ŽVATLÁCI
skupina 2
10 - 14 měsíců
Dítě už je na světě vnějším tak dlouho, jako bylo uvnitř maminky. Některé děti jsou již natolik zralé, že začínají chodit. Je to doba, která dítě nutí postavit se a....zatím ještě s jistotou vrátit svůj zadeček zpět na zem.
kniha se zvířátky
Pro rozvoj dětské veliké potřeby komunikovat jim na začátek pomáhá domlouvat se zvuky. Zvířata okolo nás mají velmi pestrý “slovník” nezůstaňte pouze u těch jednoduchých a rozšiřte i vy své možnosti. Na lekcích u zvířecích zvuků nešetříme na jednotném mňau u kočky, ale vzpomeneme si na různé kočičí povahy a vyjádříme to zabarvením hlasu a decibely. Ocenění na sebe nenechá dlouho čekat. Ve spokojených dětských očích najdete radost. U dětí, které jsou citlivé na uši, je naše dovednost mít pestrý zvířecí repertoár nejvíce na místě. A jaký je slovník vašeho dítěte. Vyzkoušejte jejich brumendo atd.


Chodci s jistotou a dobyvatelé prostoru
skupina 3
15 - 19 měsíců
Chodit a chodit, běhat a lézt nahoru, dolů. Tento věk je o nervy nás rodičů. Pokud jsme se do této doby zrovna moc o dítě nebáli, tak teď to "kousne" každého.
hmatový chodníček
Po prvních nesmělých krůčcích je tu doba, kdy nohy potřebují další výzvy. Mnoho rodičů ví, že bosochození jim samotným dává veliký smysl. A co teprve dětem. Jejich kůže je jemná a chodidlo je propojeno s centrem v mozku, kde si dítě ukládá nové informace i o povrchu, o jeho jemnosti, hrubosti, teplotě, stabilitě. Dítě právě v této době rozvíjí svou potenci pro rovnováhu, získává vjemy, které se snaží definovat. My mu jsme pomocníkem v pojmenovávání toho, co vidíme, že prožívá a z čeho to “pramení”. Ponožky, bačkůrky, boty, proč ne, ale smyslem této doby je bosá noha.


Běh i trpělivost spolu s NEEE
skupina 4
20 - 24 měsíců
Před druhým rokem dítěte se začnou dít věci. Láme se období, kdy je dítě závislé na mamince a blíží se doba, kdy se odpojuje a začne se v něm probouzet jeho první podvědomé "já".
stolek a židlička
Stolek a židličku dítě potřebuje i dříve. Pokud je má, jistě jste ocenili jeho dovednost, jak si židličku osedlalo, aby byla tak akorát od stolku a jak nespadnout. Stolek pro dítě vyjadřuje samostatnost, svobodu, jeho pracovní prostor. Pokud ho máte vy, určitě budete chápat i dětskou potřebu. Pokud ho nemáte, tak věřte, že děti potřebují mít ten svůj, kde tvoří a jí. Je nejvyšší čas mu ho pořídit a najít i ten pro sebe ideální stůl.


Věčné proč a věčný vzdor
skupina 5
25 - 30 měsíců
Po druhém roce začne dítě velmi vehementně dávat najevo své potřeby. Mnohdy mají rodiče pocit, že se z jejich dítěte stal malý tyran. A ano, nemýlí se 😉 .
Pokud rodič VÍ, že KAŽDÉ dítě v tomto věku začne "zlobit".
Jemná motorika - kleštičky, pinzeta
Kdy jindy je dítě trpělivé, než při získávání nových dovedností. Pracujeme s velkou škálou pomůcek už od těch nejmenších dětí. Postupně získají cit a trpělivost. Vybrat jednu pomůcku je těžké, ale barevné domečky a dřevění broučci (včelky) s plstěnými křidélky jsou nejspíš favorité. Vaše dítě potřebuje nejprve vidět od vás, jak se s pomůckou pracuje. Jak broučka uchopit budete vědět. Naše doporučení: buďte na stejné straně jako dítě (sedíte vedle sebe), při předvádění mlčíte, pracujete velmi pomalu. Dítěti kleštičky předáte. Beze slov mu můžete pomáhat, pokud mu podržíte ruku. Brouček leží před námi a druhou rukou si nepomáháme. Pro zvýšení dovednosti můžete kleštičky vyzkoušet i druhou rukou.


Osobnost - hotovo a co s ní?
skupina 6
31 - 36 měsíců
Vedle vás vyrostl "velký" člověk. Z mimi se stal někdo, kdo se vám snaží do všeho zasahovat a umí vás i o všem přesvědčit. Je v poslední fázi, kdy se vše, co zažívá, transformuje do základních stavebních kamenů jeho osobnosti.
opravdové nástroje
Potřeba se po vás opičit, dávat najevo, že umí také, dohadovat se, že se to má dělat jinak, jako to dělala babička, tak to je přesně tato doba. Využijte ji a dejte dětem do rukou to, co není jen jako. Mít své pomůcky do zahrady, do kuchyně, na úklid, do dílny, je snem všech dětí. Potřebují funkční věci. Chraňte je před zraněním tím, že je pomalu povedete, když sami s něčím pracujete. Pořiďte to, co opravdu používáte, v jejich velikosti. Pořiďte to, k čemu vidíte, že to dítě táhne. Jejich zájem se mění. Je to systém osahávání si různých dovedností. Zapojit je do domácích činností, tak na to je nejvyšší čas.
