LEKCE 2

Hrajeme si Mones doma

 6. skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Vyskoč, přeskoč, přelez, podlez...

Díky tomuto cvičení si dítě zlepšuje odhad velikosti věcí kolem sebe, včetně sebe v poměru k ostatním věcem. Při skákání trénuje schopnost "odlepit se od země", při podlézání a překonávání překážek se cvičí v obratnosti.

Vyskoč, přeskoč...

a) Trampolína

  • Dítě už zvládne skákat samo, případně s lehkou oporou o rodiče.
  • Pokud skáčete společně, začněte nízkými skoky, postupně přidávejte na intenzitě.
  • Nemáte-li k dispozici trampolínu, skákejte na zemi (výskoky co nejvýš) - pro zvýšení atraktivity skákejte před zrcadlem. Určitě vás napadne, jak zvýšit radost z tohoto pohybu přidáním různých zvuků, slov....

b) Přeskakování překážek

  • V minulých lekcích jsme trénovali skákání panáka. Pokud děti zvládnou přeskočit čáru, je čas postoupit na "vyšší level" - přeskakování překážek.
  • Najděte různě vysoké překážky k přeskakování - tyčka, knížka, krabice...; venku např. klacík, větev, polínko,...
  • Udělejte dráhu ze 6 - 10 různě vysokých překážek - od nejnižší po nevyšší.
  • Překážku, kterou dítě nezvládne přeskočit, může překročit, případně vyskočit na ni a seskočit dolů. Při opakování cvičení se dítě bude postupně zlepšovat, můžete postupně přidávat vyšší překážky.

Podlézání překážek

  • Trénujeme obratnost a odhad velikosti sebe a věcí okolo.
  • Připravte si doma překážkovou dráhu k podlézání - různě vysoké židle, stůl, podložená tyč (může být i šikmo), přidat můžete i Ikea tunel. Jako překážka dobře poslouží i rodič nebo sourozenec - např. prolézt mezi rozkročenýma nohama, nebo podlézt rodiče v jogové pozici "střecha".

Přelézání překážek

  • Ukažte dítěti, jak lze různě vysoké překážky překonat i přelezením po čtyřech - v pozici "střechy" (dlaně a chodidla na zemi, zadek co nejvýš nahoře).
  • Začleňte i překážky, které je potřeba slézat dolů (např. šikmá plocha).
  • Nezoufejte, pokud máte doma "kamikadze" 🙂 Určitý typ dětí do všeho půjde po hlavě. Dělejte mu "dole" záchranu. Potřebuje získat zkušenost, jak néjlepe slézt samo podle sebe. Vždy je lepší u toho být a nechat ho "spadnout", než aby tuto zkušenost získalo bez vás, a tudíž bez vaší záchrany dole. Cuknutí mu může stačit jako "varování" pro příště a pokud ne, tak se potřebuje učit padat. Pomozte mu bezpečně procvičovat dovednost jak na pády.

Pro ještě větší zábavu postavte spolu s dětmi překážkovou dráhu, kde budete kombinovat překážky k přeskakování, přelézání i podlézání. Děti si v takové dráze musí vybrat, jakým způsobem překážku zdolají. Tím trénují svůj odhad - zda se pod překážku vejdou a podlezou, nebo ji zvládnou přeskočit.

Aktivita pro rodiče:

  • Chcete-li si zavzpomínat na dětská léta a vyzkoušet aktuální fyzičku, skvěle poslouží skákání přes švihadlo. Nebo jakýkoliv dostatečně dlouhý kus lana 🙂 Vydolujte z paměti všechny varianty skoků (vajíčko, dvouskok, skok s meziskokem....)
  • Máte-li po ruce další dospělé, vyzkoušejte spolu s dětmi probíhání pod lanem, kterým točí někdo jiný. Uvidíte, kolik úsilí vás bude stát správný odhad rychlosti točení a překonání obav, že to nezvládnete 😉

Procvičování jemné motoriky

Vhazování/vkládání předmětů

Krabička s žetonky/knoflíky, kuličkami/korálky; kasička a mince; vkládání tvarů do otvorů.

Připravte si krabici s otvory, mističku a předměty ke vhazování. Dírky v krabičce jsou tak velké, že předmět nepropadne sám, musíme na něj zatlačit. Na krabici můžete mít otvory různých tvarů. 

Je možné vhazovat knoflíky, žetonky, kuličky, korálky do otvorů v krabici. Je možné vhazovat mince do kasičky (mince před použitím vyvařte). Také můžete využít pomůcky na vhazování geometrických tvarů (kvádr, válec, apod.). Zvolte přiměřený počet předmětů, aby dítě zvládlo dokončit, postupně můžete počet zvyšovat.

  • Pracujete na zemi; pokud máte, tak na koberečku.
  • Sedíte vedle dítěte.
  • Nejprve předveďte dítěti, jakým způsobem žetonky do krabičky zastrkávat.
  • Poté pracuje dítě - žetonky mu můžete podávat (určujete počet) nebo si je bere samo z mističk (podle domluveného počtu), společně počítáte.
  • Děti střídají pravou, levou ruku a pokud mají i více otvorů na krabičce, tak i otvory.
  • Mohou mít i 2 předměty v obou rukách a zastrkávat je nejprve střídavě a poté současně do krabičky, pokud má více otvorů. PŘEDVEĎTE.
  • Můžete krabičku držet v jiném úhlu nebo výšce - např. vodorovně, dnem vzhůru, výš - tak aby dítě u práce stálo  apod. Pokud měníte polohu krabičky, může dítě zároveň dřepovat nebo si stoupat na špičky.
  • Dítě může pracovat poslepu - pokud krabičku zvednete do výše nad jejich oči, rukou dosáhnou ale otvory už nevidí.
  • Pracujte v tichosti.
  • Pokud má dítě sourozence, starší může jít příkladem.

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Rozmačkávání, drcení

Drcení piškotů apod. v hmoždíři, rozmačkávání brambor na kaši (mačkadlem na brambory nebo vidličkou), rozmačkávání banánu.

Připravte si tác a pomůcky k rozmačkávání nebo drcení. Připravte tolik surovin, aby dítě zvládlo dokončit činnost: 

a. Hmoždíř a tlouk, piškoty na talířku (3-5), mističku a lžičku.

b. Menší hrnec s vařenými bramborami (pro začátek stačí 1-2 brambory), mačkadlo na brambory nebo vidličku.

c. Vidličku a misku s banánem nakrájeným na kousky.

  • Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte uchopení vidličky/mačkadla/tlouku a poté rozmačkávání/drcení.
  • Nabídněte dítěti mačkací/drtící nástroj k uchopení.
  • Stoupněte si za dítě a veďte mu ruce, pokud děláte poprvé. Držte ruku dítěte, nástroj drží pouze dítě. Cítí tak, jak velkou sílu je třeba k práci použít. Druhou rukou si dítě drží misku/hrnec - naveďte ho.
  • Dítě se učí pracovat s nástrojem a používat sílu.
  • Výslednou hmotu použijte dále:
    • piškoty a/nebo banán mohou být součástí svačiny, můžete smíchat např. s jogurtem,
    • rozmačkané brambory budou součástí jídla nebo společně dodělejte bramborovou kaši.
  • Můžete zapojit jako běžnou součást oběda/svačiny.