Pomůcky pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě
1. týden
Práce s houbičkou
- Na tácku je jedna mistička s vodou + jedna prázdná mistička + houbička uzpůsobená velikosti ruky dítěte.
- Cílem je dostat tekutinu z jedné mističky do druhé.
- Rodič předvede, jak se s houbičkou pracuje:
- dá ji do mističky s vodou,
- zmáčkne
- houbička nasaje tekutinu
- vyndá ji a nad druhou mističkou zmáčkne (mlčí - pouze velmi jednoduše pojmenovává úkony)
- Dítě zaujmete i tím, pokud vodu obarvíte potravinářským barvivem.
- S miminkem zkuste nejdříve mačkání houbičky ve vaně - inspirace pro vymačkávání vody do nádoby 🙂
2. týden
Vymačkávání citrusů
- Na tácek připravíme talířek s rozpůleným citrusem, odšťavňovač, skleničku.
- Rodič velice pomalu předvádí proces odšťavňování a přelévání do skleničky (šetřete slovy, ať si to dítě může prožít a soustředit se na danou činnost).
- Dítě se jen dívá
- Můžete vymačkanou šťávu v malé skleněné skleničce dítěti nabídnout k ochutnání.
3. týden
Kužel a barevné kroužky
- Dítěti nejprve sami předvedeme, jakým způsobem kroužek vyvlékneme, poté jakým způsobem kroužek zpět navlékneme.
- Množství a velikost kroužků uzpůsobíme schopnostem dítěte.
- Dítěti kroužky nabízíme střídavě na levou a pravou ruku.
- Tyč na navlékaní kroužků můžeme držet v různých směrech i výškách.
- Můžete pojmenovávat barvy.
- Tato činnost předchází i dovednosti navlékání.
4. týden
Přelévání vody
- Na tácku jsou 2 skleničky, hrnečky s ouškem.
- Použijte i variantu s 1 lehkou nádobou, kterou se dítě učí udržet v ruce.
- Pokud máte úplně malé miminko, tak nejprve trénujete držení, sevření prstů, dlaně okolo vašeho prstu, okolo vařečky... nabízíme k uchopení a držení nejprve lehké předměty a pomalu zvyšujeme váhu.
- Ideální prostor pro trénování s vodou pro začátky je ve vaně.
- Cílem je držení, pomalé přelévání do druhé nádoby bez ukápnutí vedle.
5. týden
Rozepínání, zapínání - suchý zip
- Dítěti předvedeme pomalu jakým způsobem zipy rozepnout.
- Beze slov!
- Následně pracujeme společně s dítětem, vedeme mu ruce.
- Práci můžeme rozdělit na dílčí úkony - dítě se zapojuje dle svých schopností.
- Pokud bude chtít strkat do pusy, tak obraťte svou pozornost k pleně a začněte trénovat s dítětem na ní.
- Zapínání přichází na řadu běžně až po získání dovednost rozepnout.
6. týden
Přesypávání
Připravíme si tác, hrneček, misku a něco k přesypávání (např. čočka, fazole, cerálie apod.).
Dítě se učí něco držet, směrovat, ohýbat zápěstí.
- Pokud dítě ještě hrneček nikdy nedrželo, věnujeme pozornost nejprve tomu. S následujícím postupem pracujeme až po zvládnutí této dovednost.
- Do hrnečku připravte malé množství suroviny k přesypání (pokud bude vydávat zvuky, tím lépe).
- Nejprve dítěti pečlivě, pomalu, beze slov, ukážeme.
- Nabídneme hrneček, držíme společně.
- Vedeme mu ruku a přesypáváme společně z hrnečku do misky.
- Pro dítě může být obtížné ohýbat zápěstí.
- Může chtít zkoumat, co jsme sypali.
- Opakujte 3x každou rukou.
7. týden
Čištění kartáčkem
Připravte si kartáček, který se bude dítěti dobře držet - bez rukojeti (viz obrázek) a zeleninu na omývání (bramboru, mrkev,...).
Dítě se učí pracovat s nástrojem.
- Pracujte na zemi nebo u stolu, dítě vám sedí na klíně.
- Pečlivě, pomalu a beze slov ukažte práci kartáčkem.
- Zjistěte, zda má dítě zájem o to, co děláte.
- Pokud ano, nabízejte dítěti k uchopení kartáček.
- Potom dítěti veďte ruku - dítě máte na klíně, jednou rukou držte zeleninu, druhou rukou veďte ruku dítěte s kartáčkem.
8. týden
Loupání banánu
Připravte si banán na loupání - nakrájejte ho na 4 - 6 dílů i se slupkou. Slupku na jedné straně podélně nařízněte pro snadné loupání. Připravte si misku, talířek a vidličku.
- Na talířek si dejte připravené kousky banánu s naříznutou slupkou - začněte se 3 kousky.
- Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte oloupání banánu - v jedné ruce držíte kousek banánu, palcem chytíte slupku v místě naříznutí a loupejte dokola.
- Dítě si vezměte na klín, zády k sobě.
- Podejte mu do ruky banán.
- Dítě loupe banán - veďte mu ruce (jednou rukou banán drží, druhou loupe).
- Oloupaný banán může sníst.
9. týden
Drcení piškotů
Na tác si připravte dřevěný hmoždíř s tloukem, piškoty na talířku (2-3) a misku.
- Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
- vložení piškotů do hmoždíře,
- uchopení tlouku,
- drcení.
- přesypání nadrcených piškotů do misky.
- S dítětem můžete trénovat:
- uchopit piškot a přemístit ho do hmoždíře,
- uchopit tlouk a rozdrtit piškot.
- Rozdrcený piškot může být součástí svačiny.
- Rozmačkávejte i jiné vhodné "ňamky".
10. týden
Kolíčky
Práce s kolíčkem
Připravte si misku s několika různými kolíčky, které lze snadno držet a snadno zmáčknout.
- Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
- uchopení kolíčku,
- jeho zmáčknutí (můžete několikrát zopakovat).
- Nabídněte dítěti kolíček k uchopení.
- Pomozte dítěti kolíček uchopit.
- Pomozte dítěti kolíček držet (držte ruku dítěte, kolíček drží pouze dítě).
- Nechte mu dostatečný čas na nácvik úchopu/pokus o úchop.
Úkol pro maminky:
- Vyzkoušejte si práci s kolíčkem rukou, kterou běžně nepoužíváte 🙂
11. týden
Lovení předmětů z vody
Lovení předmětů z vody
- Pracujte na zemi nebo u stolu.
- Vezměte si dítě na klín zády k sobě.
- Připravte si větší misku, lavorek s vodou a do ní předměty, které plavou (stačí 3-4) - špunty, filcové kuličky, apod. Dále druhou, menší, prázdnou misku na vylovené předměty. Na úklid nacákané vody si připravte hadřík.
- Poté dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
- vyndání plavající zátky apod. z vody
- okapání přebytečné vody
- vložení do misky
- Veďte jeho ruku k předmětu ve vodě.
- Společně vyndejte a dejte do misky.
- Pokud dítě zvládá i samo, dejte mu šanci.
- U sebe i u dítěte sledujte čistou práci.
- Vodu, která je okolo, otřete připraveným hadříkem.
- Vylovte společně všechny předměty, které jste do vody dali.