LEKCE 6
Hrajeme si Mones doma
0. skupina
Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova
Chůze dopředu, dozadu, do stran
Chůzi jsme už dříve trénovali z pohledu povrchu. V této lekci se budeme soustředit na pohyb celého těla. Jak se s nohama hýbou ruce a kam směřují oči. Budeme pozorovat celé tělo.
Zvědomování nohou a zvyšování citlivosti chodidel je nejlepší přípravou pro další psychomotorická vývojová stádia. Napomáhá dětem lépe vnímat pohyb, své tělo a připravit se na stoj a chůzi.
Pro dítě je důležité při cvičení mít co nejméně oblečení a pro nohy, chodidla je důležité mít sundané ponožky. Chodidla jsou pro děti nástrojem získávání důležitých informacích, proto musí být NABOSO.
a) Zvědomování chodidel prostřednictvím masáže:
- Položte si dítě před sebe na podložku, dítě leží ná zádech. Nohy bez oblečení, naboso.
- Uchopte jednu nohu a od kyčle dolů pevnými tahy protáhněte a promačkejte. Říkejte dítěti, čeho se dotýkáte ("to je tvoje stehno, to je tvoje koleno, to je tvoje lýtko").
- U chodidla věnujte více pozornosti jednotlivým částem - promněte patu, prsty projeďte od paty k prstíkům, dvěma prsty můžete proťapkat chodilo od patky k prstům, jemně povytáhněte každý prstí a promněte meziprstní prostory.
- Dvěma palci promněte nárt a udělejte koužky kolem kotníků.
- Nakonec nohu lehce povytáhněte a jemně s ní pohoupejte.
- Totéž se druhou nohou.
b) Chůze - zvědomování pohybu prostřednictvím rodiče:
Vnímání rychlosti a směru pohybu
- Dítě držíte za hrudníček. Zkontrolujte své ruce, abyste dítěti nedělali podporu pod zadečkem.
- Dítě je otočené čelem ven, aby mohlo vnímat pohyb ve stejném směru, jako vy.
- Vaše ruce dovolí, aby tělo dítěte bylo v pohybu stejně s vámi. Nefixujete jeho pohyb.
- Jděte běžným krokem dopředu. Couvejte běžným tempem dozadu. Vnímejte, jak vaše tělo reaguje na chůzi pozpátku.
- Zrychlete pohyb - rychlá chůze vpřed, rychlá chůze vzad.
- Můžete využít i zrcadlo.
- Jděte vpřed po špičkách, couvejte po špičkách.
- Jděte vpřed po patách, couvejte po patách.
- Otočte se bokem a stejný úsek jděte bokem - nejprve přísunem noha k noze tam a zpět, potom s křížením nohou před sebou/za sebou.
Procvičování jemné motoriky
Natahování - práce s gumou
Připravte si gumu -například prádlovou nebo vytahovací držadlo na skipas.
- Dítě sedí zády k vám na klíně nebo může pracovat v leže na zemi. Sedíte vedle něj.
- Pracujte v tichosti.
- Nejprve dítěti pomalu, beze slov ukažte:
- uchopení gumy a její natažení, popřípadě vytažení držátka na skipas
- povolení gumy a její navrácení do původní délky
- Poté pracuje dítě - držte jeden konec gumy a nabídněte druhý konec gumy dítěti k uchopení.
- Pomožte dítěti gumu držet a společně jí natáhněte - držíte pouze ruku dítěte, gumu drží dítě.
- Poté společně gumu opět uvolněte a nechte vrátit do původní délky.
- Vytahujte na různé strany směrem od dítěte.
- Pokud má dítě sourozence, starší může jít příkladem.
Praktický život
Lovení předmětů z vody
Lovení předmětů z vody
- Pracujte na zemi nebo u stolu.
- Vezměte si dítě na klín zády k sobě.
- Připravte si větší misku, lavorek s vodou a do ní předměty, které plavou (stačí 3-4) - špunty, filcové kuličky, apod. Dále druhou, menší, prázdnou misku na vylovené předměty. Na úklid nacákané vody si připravte hadřík.
- Poté dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
- vyndání plavající zátky apod. z vody
- okapání přebytečné vody
- vložení do misky
- Veďte jeho ruku k předmětu ve vodě.
- Společně vyndejte a dejte do misky.
- Pokud dítě zvládá i samo, dejte mu šanci.
- U sebe i u dítěte sledujte čistou práci.
- Vodu, která je okolo, otřete připraveným hadříkem.
- Vylovte společně všechny předměty, které jste do vody dali.