LEKCE 6

Hrajeme si Mones doma

0. skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Chůze dopředu, dozadu, do stran

Chůzi jsme už dříve trénovali z pohledu povrchu. V této lekci se budeme soustředit na pohyb celého těla. Jak se s nohama hýbou ruce a kam směřují oči. Budeme pozorovat celé tělo.

Zvědomování nohou a zvyšování citlivosti chodidel je nejlepší přípravou pro další psychomotorická vývojová stádia. Napomáhá dětem lépe vnímat pohyb, své tělo a připravit se na stoj a chůzi.

Pro dítě je důležité při cvičení mít co nejméně oblečení a pro nohy, chodidla je důležité mít sundané ponožky. Chodidla jsou pro děti nástrojem získávání důležitých informacích, proto musí být NABOSO.

a) Zvědomování chodidel prostřednictvím masáže:

  • Položte si dítě před sebe na podložku, dítě leží ná zádech. Nohy bez oblečení, naboso.
  • Uchopte jednu nohu a od kyčle dolů pevnými tahy protáhněte a promačkejte. Říkejte dítěti, čeho se dotýkáte ("to je tvoje stehno, to je tvoje koleno, to je tvoje lýtko").
  • U chodidla věnujte více pozornosti jednotlivým částem - promněte patu, prsty projeďte od paty k prstíkům, dvěma prsty můžete proťapkat chodilo od patky k prstům, jemně povytáhněte každý prstí a promněte meziprstní prostory.
  • Dvěma palci promněte nárt a udělejte koužky kolem kotníků.
  • Nakonec nohu lehce povytáhněte a jemně s ní pohoupejte.
  • Totéž se druhou nohou.

b) Chůze - zvědomování pohybu prostřednictvím rodiče:

Vnímání rychlosti a směru pohybu

  • Dítě držíte za hrudníček. Zkontrolujte své ruce, abyste dítěti nedělali podporu pod zadečkem.

 

 

 

  • Dítě je otočené čelem ven, aby mohlo vnímat pohyb ve stejném směru, jako vy.
  • Vaše ruce dovolí, aby tělo dítěte bylo v pohybu stejně s vámi. Nefixujete jeho pohyb.
  • Jděte běžným krokem dopředu. Couvejte běžným tempem dozadu. Vnímejte, jak vaše tělo reaguje na chůzi pozpátku.
  • Zrychlete pohyb - rychlá chůze vpřed, rychlá chůze vzad.
  • Můžete využít i zrcadlo.
  • Jděte vpřed po špičkách, couvejte po špičkách.
  • Jděte vpřed po patách, couvejte po patách.
  • Otočte se bokem a stejný úsek jděte bokem - nejprve přísunem noha k noze tam a zpět, potom s křížením nohou před sebou/za sebou.

 

Procvičování jemné motoriky

Natahování - práce s gumou

Připravte si gumu -například prádlovou nebo vytahovací držadlo na skipas.

  • Dítě sedí zády k vám na klíně nebo může pracovat v leže na zemi. Sedíte vedle něj.
  • Pracujte v tichosti.
  • Nejprve dítěti pomalu, beze slov ukažte:
    • uchopení gumy a její natažení, popřípadě vytažení držátka na skipas
    • povolení gumy a její navrácení do původní délky
  • Poté pracuje dítě - držte jeden konec gumy a nabídněte druhý konec gumy dítěti k uchopení.
  • Pomožte dítěti gumu držet a společně jí natáhněte - držíte pouze ruku dítěte, gumu drží dítě.
  • Poté společně gumu opět uvolněte a nechte vrátit do původní délky.
  • Vytahujte na různé strany směrem od dítěte.
  • Pokud má dítě sourozence, starší může jít příkladem.

Praktický život

Lovení předmětů z vody

Lovení předmětů z vody 

  • Pracujte na zemi nebo u stolu.
  • Vezměte si dítě na klín zády k sobě.
  • Připravte si větší misku, lavorek s vodou a do ní předměty, které plavou (stačí 3-4) - špunty, filcové kuličky, apod. Dále druhou, menší, prázdnou misku na vylovené předměty. Na úklid nacákané vody si připravte hadřík.
  • Poté dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
    • vyndání plavající zátky apod. z vody 
    • okapání přebytečné vody 
    • vložení do misky
  • Veďte jeho ruku k předmětu ve vodě.
  • Společně vyndejte a dejte do misky.
  • Pokud dítě zvládá i samo, dejte mu šanci.
  • U sebe i u dítěte sledujte čistou práci.
  • Vodu, která je okolo, otřete připraveným hadříkem.
  • Vylovte společně všechny předměty, které jste do vody dali.