LEKCE 5
Hrajeme si Mones doma
1. skupina
Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova
Kotrmelec/kotoul
Proč trénujeme kotoul už s miminky? Všechny rotační cviky, při kterých dítě v bezpečném prostředí trénuje orientaci těla v prostoru, jsou důležité pro jeho celkový rozvoj. Čím dříve si děti tento pohyb zafixují do svých pohybových vzorců, tím jednodušší a bezpečnější pro ně bude kotoul udělat později, až budou muset koordinovat větší a těžší tělo.
Celý pohyb, ať už váš nebo dítěte, je VELMI POMALÝ.
a) Nejprve i s miminkem natrénujte pohyb "kolíbka" - zhoupnutí po zakulacených zádech: sedněte si, miminko vezměte do klubíčka čelem od vás, pokrčte nohy, zakulaťte záda, bradu dejte co nejblíže krku a s dítětem v náruči se párkrát pokolébat na svých zádech.
b) Jak na kotoul - pro rodiče:
- Na zem si připravte podložku, ideálně matraci nebo měkčí podložku na cvičení.
- Celý pohyb dělejte hoooooodně zpomaleně, co nejpomaleji dokážete.
- Stoupněte si před podložku, nohy lehce rozkročit, ruce položte na zem před nohy a dobře se o ně opřete, bradu přitáhněte co nejblíž ke krku ("kouknout na pupík"), pokrčte nohy, zadeček vytáhněte nahoru a přes kulatá záda se z pokrčených nohou překulte do lehu. Na konci zůstaňte chvíli ležet na zemi, nevstávejte hned a prodýchejte.
c) Jak na kotoul s miminkem:
- Rodič klečí z boku dítěte. 1 ruku má pod dítětem (pod hrudníčkem, v kolmém směru s tělem), 2. ruku na zádech dítěte (podél páteře, loket nad zadečkem, dlaň dosahuje až na temeno dítěte).
- Pomalu horní rukou stimulujete dítě k ohnutí, hlavičku směřujte tak, aby se co nejvíce bradička přitiskla ke krku a zádíčka se zakulatila.
- Pomalu pokládejte zátylek dítěte na podložku, rukou jedete podél páteře až k zadečku a po stejné dráze pokládáte zádíčka dítěte na podložku. Na konci pohybu miminko leží na podložce. Nechejte ho chvíli ležet, aby se rozkoukalo a srovnalo se s novým pohybem. Teprve potom ho zvedněte, případně se miminko samo otočí ze zad na břísko.
Procvičování jemné motoriky
Práce s rozlišením - malý a velký...
Připravte si různě velké předměty stejného typu a krabičku s různě velkými otvory nebo jinou pomůcku pro vkládání různě velkých předmětů (viz obrázky). Zvolte přiměřený počet předmětů (2 - 3), aby dítě zvládlo dokončit.
- Dítě sedí zády k vám na klíně nebo může pracovat v leže na zemi. Sedíte vedle něj.
- Připravte si krabici s různě velkými otvory a 2 -3 předměty k vhazování různé velikosti.
- Nejprve dítěti ukažte, jak předměty do krabičky zastrkávat + kam patří malý a kam velký. Pojmenovávejte.
- Nabídněte dítěti předmět k uchopení, můžete při tom použít slovo malý, velký.
- Pokud dítě potřebuje, pomozte mu předmět držet.
- Veďte dítěti ruku s předmětem na správné místo/ke správnému otvoru.
- Po zvládnutí jedné ruky, trénujte druhou a naposledy můžete střídat pravou a levou ruku dítěte.
- Pracujte v tichosti.
- Střídejte se s dítětem. Pokud má dítě sourozence, starší může jít příkladem.
Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě
Kolíčky
Práce s kolíčkem
Připravte si misku s několika různými kolíčky, které lze snadno držet a snadno zmáčknout.
- Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
- uchopení kolíčku,
- jeho zmáčknutí (můžete několikrát zopakovat),
- připnutí na provázek/papír.
- Nabídněte dítěti kolíček k uchopení.
- Nechte mu dostatečný čas na nácvik úchopu/pokus o úchop.
- Pomozte dítěti kolíček držet (držte ruku dítěte, kolíček drží pouze dítě).
- Pokud se vám společný úchop kolíčku daří, můžete pomoci dítěti kolíček zmáčknout a pustit.
- Opakujte alespoň 3x každou rukou.
Úkol pro maminky:
- Vyzkoušejte si práci s kolíčkem rukou, kterou běžně nepoužíváte. 🙂