LEKCE 2

Hrajeme si Mones doma

3. skupina

Aktivita pro hrubou motoriku v prostředí domova

Přeskoč, přelez, podlez...

Díky tomuto cvičení si dítě zlepšuje odhad velikosti věcí kolem sebe, včetně sebe v poměru k ostatním věcem. Trénuje schopnost "odlepit se od země" a obratnost při podlézání překážek.

Vyskoč, přeskoč...

a) Trampolína

  • Pokud dítě ještě nezvládne skákat samo, skákejte s ním a držte ho při tom za ruce.
  • Začněte nízkými skoky, když dítě reaguje pozitivně, můžete přidávat na intenzitě. Děti většinou skákání milují 🙂
  • Nemáte-li k dispozici trampolínu, skákejte na zemi (výskoky co nejvýš) - pro zvýšení atraktivity skákejte před zrcadlem. Určitě vás napadne, jak zvýšit radost z tohoto pohybu přidáním různých zvuků, slov....

b) Přeskakování překážek

  • V minulých lekcích jsme trénovali skákání panáka. Pokud děti zvládnou přeskočit čáru, můžete zkusit přeskakování nízkých překážek, např. lano, tyč, knížka, venku např. klacík, větev, ... Vybírejte velikost, která je pro dítě zvládnutelná. Postupně můžete přidávat, když dítě hravě zvládne určitou úroveň.
  • Udělejte dráhu ze 3 - 4 různě vysokých překážek - od nejnižší po nevyšší.
  • Překážku, kterou dítě ještě nezvládne přeskočit, může přelézt/překročit.

Přelézání překážek

  • Ukažte dítěti, jak lze různě vysoké překážky překonat i přelezením po čtyřech, případně v pozici "střechy"  (dlaně a chodidla na zemi, zadek co nejvýš nahoře).

Podlézání překážek

  • Připravte dítěti několik překážek k podlézání - různě vysoké židle, stůl, podložená tyč (může být i šikmo podložená), přidat můžete i Ikea tunel. Jako překážka dobře poslouží i rodič nebo sourozenec - např. prolézt mezi rozkročenýma nohama nebo podlézt rodiče v jogové pozici "střecha".

Pro ještě větší zábavu postavte překážkovou dráhu, kde budete kombinovat překážky k přeskakování, přelézání i podlézání. Děti si v takové dráze musí vybrat, jakým způsobem překážku zdolají. Tím trénují svůj odhad - zda se pod překážku vejdou a podlezou, nebo ji zvládnou přeskočit.

 

  • Předveďte dítěti, jak jednotlivé překážky zdolat (nechejte si mezi nimi dostatečně veliké rozestupy). Nízké překážky přeskočte. Dítě samo sice ještě překážku nepřeskočí, ale na vašem příkladu uvidí pohybový záměr, který se může snažit napodobit a postupně se začít "odlepovat" od země.
  • Když si dítě s některou překážkou neví rady, předveďte znovu a počkejte. Nemusí být ještě zralé pro tuto překážku. 
  • Nezoufejte, pokud máte doma "kamikadze" 🙂 Určitý typ dětí do všeho půjde po hlavě. Dělejte mu "dole" záchranu. Potřebuje získat zkušenost, jak néjlepe slézt samo podle sebe. Vždy je lepší u toho být a nechat ho "spadnout", než aby tuto zkušenost získalo bez vás, a tudíž bez vaší záchrany dole. Cuknutí mu může stačit jako "varování" pro příště a pokud ne, tak se potřebuje učit padat. Pomozte mu bezpečně procvičovat dovednost jak na pády.

Aktivita pro rodiče:

  • Chcete-li si zavzpomínat na dětská léta a vyzkoušet aktuální fyzičku, skvěle poslouží skákání přes švihadlo. Nebo jakýkoliv dostatečně dlouhý kus lana 🙂 Vydolujte z paměti všechny varianty skoků (vajíčko, dvouskok, skok s meziskokem....)
  • Máte-li po ruce další dospělé, vyzkoušejte spolu s dětmi probíhání pod lanem, kterým točí někdo jiný. Uvidíte, kolik úsilí vás bude stát správný odhad rychlosti točení a překonání obav, že to nezvládnete 😉

Procvičování jemné motoriky

Vhazování/vkládání předmětů

Krabička s žetonky/knoflíky, kuličkami/korálky; kasička a mince; vkládání tvarů do otvorů.

Připravte si krabici s otvory, mističku a přeměty ke vhazování. Dírky v krabičce jsou tak velké, že předmět nepropadne sám, musíme na něj zatlačit. Na krabici můžete mít otvory různých tvarů. 

Je možné vhazovat knoflíky, žetonky, kuličky, korálky do otvorů v krabici. Je možné vhazovat mince do kasičky (mince před použitím vyvařte). Také můžete využít pomůcky na vhazování geometrických tvarů (kvádr, válec, apod.). Zvolte přiměřený počet předmětů, aby dítě zvládlo dokončit, postupně můžete počet zvyšovat.

  • Pracujete na zemi; pokud máte, tak na koberečku.
  • Sedíte vedle dítěte.
  • Nejprve pomalu, pečlivě a beze slov předveďte dítěti, jakým způsobem žetonky do krabičky zastrkávat.
  • Poté pracuje dítě. Krabičku držíte v ruce nebo leží na zemi. Předměty dítěti podávejte nebo si je bere samo z mističky. Můžete použít slovo "dovnitř", abyste ho vybídli ke vložení.
  • Střídejte pravou a levou ruku dítěte.
  • Střídejte se s dítětem.
  • Ze začátku nastavujte otvor tak, jak dítě žeton drží, aby ho mohlo vhodit dovnitř. Po zvládnutí základní varianty můžete krabičku držet v jiném úhlu nebo výšce - např. vodorovně, dnem vzhůru, výš - tak, aby dítě u práce stálo  apod.
  • Pracujte v tichosti.
  • Pokud má dítě sourozence, starší může jít příkladem.

Pomůcka pro zvýšení dovedností dítěte v běžném životě

Rozmačkávání, drcení

Na tác si připravte hmoždíř s tloukem, piškoty na talířku (2-3) a misku.

Připravte tolik surovin, aby dítě zvládlo dokončit činnost:

  • Nejprve dítěti pečlivě, pomalu a beze slov ukažte:
    • vložení piškotů do hmoždíře,
    • uchopení tlouku,
    • drcení,
    • přesypání nadrcených piškotů do misky.
  • Dítě se učí pracovat s nástrojem a používat sílu.
  • Nabídněte dítěti tlouk k uchopení. Pomozte mu jej správně uchopit.
  • Stoupněte si za dítě a veďte mu ruce:
    • Držte ruku dítěte s tloukem, tlouk drží pouze dítě. Cítí tak, jak velkou sílu je třeba k práci použít.
    • Naveďte druhou ruku dítěte k držení hmoždíře. Pokud je třeba držíte spolu (vy se dotýkáte pouze ruky dítěte, nikoli hmoždíře).
    • Nadrcené piškoty přesypte do misky.
  • Můžete zapojit jako běžnou součást oběda/svačiny.
  • Rozmačkávejte i jiné vhodné "ňamky".