Tipy pro vás

Mones tipy na dárky pro děti do 3 let

 

olejíček na masáž

Děti potřebují vnímat celé tělo a učit se ho poznávat. Nejlépe fungují masáže, kde se s velkou pozorností věnujete úplně celému dětskému tělíčku. U nás všechny  části těla pojmenováváme a navádíme k pomalým, klidným pohybům. I neklidné dítě se po chvíli oddá uvolňujícím tlakům na tělo. Je třeba pravidelnost a dostatek času. Pokud přidáte na konci i protahování rukou a nohou užijete si i velkou legraci.

balónek s rolničkou

Balón, balónek je neocenitelný pomocník a nikdy jich není dost. Pomáhá, inspiruje k lezení, otáčení celého těla nebo jen očí. Nastartovat lezení může i nakloněná plocha, po které balónek utíká. Dítě ho pozoruje, následuje a šikmá plocha navíc rozvíjí vnímání vnitřní i vnější rovnováhy těla. Balónek můžeme upevnit na hrazdu, kde do něj dítě strká nohama i rukama.

kniha se zvířátky 

Pro rozvoj dětské potřeby komunikovat mu na začátek pomáhá domlouvání se zvuky. Na lekcích u zvířecích zvuků nešetříme na rozdílném mňau u kočky, vzpomeneme si na různé kočičí povahy a vyjádříme to zabarvením hlasu a decibely. Zvířata okolo nás mají velmi pestrý “slovník”, nezůstaňte pouze u těch jednoduchých a rozšiřte i vy své možnosti. Ocenění na sebe nenechá dlouho čekat. Ve spokojených dětských očích najdete radost a zájem. Nezapomeňte na slovník vašeho dítěte. Vyzkoušejte i jejich brumendo.

hmatový chodníček

Po prvních nesmělých krůčcích je tu doba, kdy nohy potřebují další výzvy. Mnoho rodičů ví, že bosochození jim samotným dává veliký smysl. A co teprve dětem. Jejich kůže je jemná a chodidlo je propojeno s centrem v mozku, kde si dítě ukládá nové informace i o povrchu, o jeho jemnosti, hrubosti, teplotě, stabilitě. Dítě právě v této době rozvíjí svou potenci pro rovnováhu, získává vjemy, které se snaží definovat. My mu jsme pomocníkem v pojmenovávání toho, co vidíme, že prožívá a z čeho to “pramení”. Ponožky, bačkůrky, boty, proč ne, ale smyslem této doby  je bosá noha.

stolek a židlička

Stolek a židličku dítě potřebuje i dříve. Pokud je má, jistě jste ocenili jeho dovednost, jak si židličku osedlalo, aby byla tak akorát od stolku a jak nespadnout. Stolek pro dítě vyjadřuje samostatnost, svobodu, jeho pracovní prostor. Pokud ho máte vy, určitě budete chápat i dětskou potřebu. Pokud ho nemáte, tak věřte, že děti potřebují mít ten svůj, kde tvoří a jí. Je nejvyšší čas mu ho pořídit a najít pro sebe ten svůj ideální stůl.

Jemná motorika - kleštičky, pinzeta

Kdy jindy je dítě trpělivé, než při získávání nových dovedností. Pracujeme s velkou škálou pomůcek už od těch nejmenších dětí. Postupně získají cit a trpělivost. Vybrat jednu pomůcku je těžké, ale barevné domečky a dřevění broučci (včelky) s plstěnými křidélky jsou nejspíš favorité. Vaše dítě potřebuje nejprve vidět od vás, jak se s pomůckou pracuje. Jak broučka kleštěmi uchopit, budete vědět. Naše doporučení: buďte na stejné straně jako dítě (sedíte vedle sebe), při předvádění mlčíte, pracujete velmi pomalu. Dítěti kleštičky předáte. Beze slov mu můžete pomáhat, pokud mu podržíte ruku. Brouček leží před námi a druhou rukou si nepomáháme. Pro zvýšení dovednosti můžete kleštičky vyzkoušet i druhou rukou.

opravdové nástroje 

Potřeba se po vás opičit, dávat najevo, že umí také, dohadovat se, že se to má dělat jinak, jako to dělala babička, tak to je přesně tato doba. Využijte ji a dejte dětem do rukou to, co není jen jako. Mít své pomůcky do zahrady, do kuchyně, na úklid, do dílny, je snem všech dětí. Potřebují funkční věci. Chraňte je před zraněním tím, že je pomalu povedete, když sami s něčím pracujete. Pořiďte to, co opravdu používáte v jejich velikosti. Pořiďte to, k čemu vidíte, že to dítě táhne. Jejich zájem se mění. Je to systém osahávání si různých dovedností. Zapojit je do domácích činností, tak na to je nejvyšší čas. 


 3 opačné potřeby rodiče a dítěte  

skupina 1  :  6 - 9 měsíců

 

Dynamika této doby je jasná. Boj kam ano, kam ne, kudy ano a kudy ne, kdy ano a kdy ne.

1. Dítě se potřebuje HÝBAT  kupředu a rodič má potřebu  CHRÁNIT.

Být dítětem, tak nechápu, v čem je problém. Po předchozím období mimi pohybů na místě, je dítě nepřekonatelně puzeno posunovat se všemi směry. Pohyb ho dělá samostatnějším.

Jako rodič začínám projevovat k dítěti různé formy omezení. Začnu ho chránit od různých nebezpečí, která ho mohou potkat při dobývání prostoru.

2. Dítě potřebuje  PROZKOUMÁVAT  VŠE  a rodič má potřebu  MANITULOVAT  s  jeho tělem.

Dítě má silné nutkání pustit se do všeho, co ještě nezažilo, aby si vytvořilo zdroj vlastních informací. Chce ochutnávat cokoliv, lézt cesta necesta, sáhnout a přitáhnout vše k sobě.

Rodič má za sebou zkušenosti a začne je dítěti předávat podle svých představ. Rozhoduje kam, kudy a kdy, a tak chytá, přenáší, bere, odstraňuje, uklízí... snaží se.

3. Dítě potřebuje vše DĚLAT HNED a rodič  PŘEMÝŠLÍ  a  VYMÝŠLÍ, co by bylo nejlepší.

Pro dítě je největším darem rodič, který s ním dokáže být teď a tady bez přemýšlení a vymýšlení, co bylo nebo co bude. 

Začíná doba, kdy se rodič snaží o nemožné - ovlivnit, zpomalit, přizpůsobit dítě a jeho vnitřní puzení k pohybu.

ÚKOLY  pro rodiče

1. Rozlište, kdy oprávněně omezíte zkoumání dítěte, od VLASTNÍHO strachu.

2. Ohlídejte si svou PRVNÍ REAKCI, která může dítě zabrzdit od touhy zkoumat.

3. POZORUJTE vlastní pohyb (hlavně své ruce), které mohou zbytečně rychle "pomáhat" dítěti. Udělejte si čas na objevování dovedností dítěte.


5 způsobů naší komunikace s mimi 

skupina 0 :   4 - 6 měsíců 

 

S narozením dítěte vznikají návyky, jak s ním komunikujeme. Nabízíme vám několik podnětů, které se vám mohou hodit. 

1. Množství zdrojů

  • Pozornost věnujte tomu, kolik osob, kolik zdrojů, vjemů najednou musí miminko přijímat. 
  • Dítě vám dá najevo, co mu vyhovuje. 

2. Množství slov

  • Je přirozené si s miminkem povídat. 
  • Věnujte stejně tolik prostoru pro ticho, pro pozorování dítěte.

3. Tón hlasu

  • Hlas je silný nástroj pro poznávání emocí.
  • Hrajete si se svým hlasem vědomě? Měňte jeho tón, dynamiku, decibely.

4. Grimasy

  • Upřímnost, autenticita, kterou dítě vnímá z tváře je uklidňující, pokud je věrohodná.
  • S namalovanou pusou a hrou na klauna si zpříjemníte čas.

5. Doteky

  • Po narození dítě nezná hranice svého těla. 
  • Masáží a hlasitým pojmenováváním částí těla miminku pomáháte uvědomit si hranice jeho těla.

Více najdete na blogu


Stupnice závažnosti dětských sporů

1. Škorpení, křik bez násilí

  • Nezasahovat, jen nenápadně poslouchejte, oč se jedná.
  • Zásah je namístě, když padají silná slova.
  • Neustálé popichování a hádky jsou zcela nevhodné v autě.

2. Hysterické zvyšování hlasu, pláč

  • Jděte zjistit, zda je to hra, nebo už se rozhořel boj.
  • Každé dítě by mělo říct vlastní verzi příčiny hádky + způsob řešení.
  • Konstruktivním zhodnocením situace se naučí konflikty řešit.
  • Sami navrhujte, pokud dětem nejde najít společná řeč.
  • Nevhodné jsou zákazy, tresty a pochvaly.
  • Ptejte se, jak se v té situaci cítí a co potřebují.

3. Fyzické násilí

  • Zásah je nutné provést dřív, než si ublíží.
  • Děti nedokážou odhadnout vlastní síly a může dojít ke zranění.
  • Oddělte je od sebe, mlčte, počkejte až přejde emoce.
  • Snažte se zůstat neutrální, i když se stane, že některé dítě vyvolává konflikty častěji, je hádavější a agresivnější.